czl
czl
Men
 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Knyvek
 
Publicisztikk
 
Versek
 
Politolgia
Politolgia : Istentelen karcsonyok vadjn

Istentelen karcsonyok vadjn

  2006.12.13. 14:49


Sndor Andrs* s Czike Lszl

(r bartom meghalt 1997-ben.

Most a rla szl knyvemben megjelent „szamizdat” rst aktualizltam,

s kiegsztettem sajt, dltbets megjegyzseimmel.)

                

                  Istentelen karcsonyok vadjn

 

Nincs benssgesebb nnepe az eurpai emberisgnek a Karcsonynl.

Jobban mondva: nem volt benssgesebb nnepe - a XX. szzad kzepig.

Mert attl fogva megvltozott. Hangos lett, hivalkod s vsri!

Nem Jzus szletsnek a napja immr, hanem a fogyaszts.

 

Decemberben Eurpa egyetlen nagy vsrr vlik, ahol a msoknak val rm-szer­zs helyett az egoista Ego “presztzs”, azaz hisg-s ntetszelgs-kielg­t­se a mindent elbort cl. Ajndkot mr nem a jszolban fekv csecsemnek visz­nek, s egymsnak is csak alibiknt: sokkal inkbb “kitesznek magukrt”, s a karcsonyfa alatt elszmlltatik, mit “kinek a Jzuskja” hozott.

Eurpa mr a keresztny gykereit sem vllalja.

 

Karcsony: a kereskedelmi forgalom kitntetett napja s a haszon.

Eurpa karcsonyaibl immr csak Isten hinyzik, a Vilgegyetemmel sszek­t ramkr, s a megtestesls. Sine Incarnatione: Karcsony - karcsony nl­kl. A magyar csaldoknak romlott eurpai lelmet hoz az osztrk kamion.

 

Isten jr a llek lmos felhkkel bortott tjain s gy szl: “Ember, hol vagy?”

S az ember popricsajt s gydrgst alkalmaz fldugknt, s elbjik a Tudo­mny impozns ismeret-bokrai alatt. Mert tudsalap trsadalmat ptnk.

 

Az a vilg, amelyet az ember rendezett be az ember szmra, - egyre kevsb emberi, tl azon, hogy egyfajta Ellen-Paradicsom, melybl Istent vli kizrhatni; tkletesen szekularizlt, liberlis s ateista, mbr ez a kifejezs nem pontos.

Kzelebb van az igazsghoz, hogy antiteista.

S a mr a szocilis hlt is sztszaggat llam mr nmagt sem vllalja.

 

Ezrt nem lesz bkessg a fenyfk alatt itt sem, e seblzas hazban, ezrt nem lehet bkessgrl szl szp gondolatokkal teletmjnezni a hzat, melynek szo­b­iban engesztelhetetlenl dlnak a Herdes-osztagok.

“Bkessg a Fldn a jakarat embereknek” - hangzott el a misztikus-mtikus jtszakn a hrnkk (angelos = hrnk) szjbl az zenet, mde alig telt el kt esztend, s az nflt hatalom szenvedlye - egyetlen kisfi, Jzus, vesztt li­heg­ve - hborsgot s gyermekgyilkos vrfrdt zdtott a jakarat embe­rekre.

Azta sincs mskppen. “Dicssg mennyben az Istennek” - hangzott az zenet els rsze. “Le vele!” - zgja r az edomita Herdes utdainak krusa. “Nincs!” - csattan fel a kilts, s akik kiltjk, azok tiszteletet parancsol palstot horda­nak: a Tudomny nfelszentelte klrusnak hangja ez, bztatlag sorakozik fel a gyermeklelkeket pusztt Herdes-karhatalom mgtt.

Nem alkotmnyellenes a telefonkltsg megadztatsa, mondjk ki a Blcsek.

 

Keresztyn vagy, szent Karcsony jjel.

Mindent meg kell bocstanod mindenkinek, aki ellened vt. A beld dftt kar­drt is engeszteldnd kell, a fejedre nttt szennyrt s gyalzatrt is.

El kell engedned mindenki tartozst.

„s ha a nyugdjakat is cskkenteni tudjuk, akkor nyert gynk van.”

 

De megbocsthatod-e az agresszit Isten ellen?

Adatott-e jog, adatott-e hatalom nked, hogy a ltforrs ellen intzett tmadst elnzzed? Nem a te dolgod, hogy megtorold. m meg sem bocsthatod.

Istennl a kegyelem, s Isten dolga a kvetkezmny is, amely visszaszll az n-imdattl mmoros tmad fejre.

Mi ismertk a marxizmus-leninizmus dicssgt; lm, eloszlott, mint a hajna­li pra. De most visszatrt, s Isten irgalmazzon mindenkinek, aki mg hisz.

 

A Karcsony, me, per saecula saeculorum Karcsony.   

A dicssget most az egoizmus-antiteizmus kveteli magnak.

El fog oszlani, mint gumiabroncsok – alternatv tzelanyag - mrgez fstje.

A Karcsony pedig Karcsony lesz, amg csak uralkodik urunk-btynk a Nap, s jjelente, szp nvrnk, a Hold.

 

Igenm, de a prfcia nmagban mg nem valsg: energia csupn, mely ha t nem vltdik munkra, puszta ltoms marad. Aki az els Karcsonyon hajlk­talan-sorban jtt a vilgra, univerzlis s tridn-tli ajndkot hozott, de an­nak elhvshoz a benne val hit szksgeltetik, a hit pedig cselekvst virg­zik. Vessk ht szemnket azokra, akikre a holnap felntt-nemzedkt bztk.

A gyermekekre, akiket ez a fogyaszts-orgiv torztott karcsony - fl - mind mlyebben inkbb csak az nzsbe taszt, mintsem a msoknak val rmszer­zs boldogsgba mertene.

 

A pedaggus-trsadalom kzpkor zme az antiteizmus szuggesztija alatt ll. A keresztyn etikai alapokra helyezend kzoktatssal szembeni ellenlls so­kuk­nak nem elssorban politikai, hanem vilgltsi krds. Nem, k mg vlet­le­nl sem rosszakaratak. A “vilgnzeti semlegessg” fbl-vaskarika jelsza­v­nak elfogadsa mgtt rtktudati bizonytalansgok hzdnak meg, egyszer­s­mind az attl val flelem, hogy amennyiben a “termszettudomny” nem kiz­rlagos alapja a vilgrl val tleteknek, s a tudomny nyitva hagyn a kaput egy Univerzum-teremt Szellem - rtsd: Isten - eltt, ez menten visszafor­dt­hatv is tenn az individulis-liberlis (“egoista-antiteista”) kosz mr elreha­la­­dott folyamatt, s j rendszerr rendezds nrepresszikkal teli folyamatt indtan meg. Meg tudjuk-e rtetni velk: ha a pedaggiban tovbbra is az az i­rnyzat rvnyesl, miszerint az emberi ltezsnek csak termszettudom­nyos re­­li­i vannak, s erklcsi relii - st: paradigmi - nincsenek, gy ez az emberi trsadalmak, az egsz civilizci pusztulsval fenyeget?

Mert amg pl. Arat Gergk veznylik a pedaggit, addig csak a vets – rtsd: Isten, valls, hit s hitvalls – nlkli ltudomnyos komzumidita-termels s „arats” lehet az llami oktats nemtelenl multinacionlis clja.   

 

A keresztynsgbl kifogyott keresztyn civilizci karcsonyaira is mr vtize­dek ta a bnzs vetti komor rnykt. Htha egyszer eszbe jut valakinek, hogy a bnzs hullmainak csillaptsa elssorban nem a rendrsg, hanem a pe­daggia feladata. A bnzsnek – az egykor civilizlt trsadalom gyorsul ka­o­tikus osz­lsi (rtsd: szndkos feloszlatsi) folya­matnak - nem lehet gtat vet­ni az emberi ltezsmd Istenbe-gyazottsga nlkl.

„Mi az hogy, nagyonis!” – krkedik a kd-s kaszakkirly, s nemzedkek hi­szik el vtizedekre, hogy az zleti siker legfbb alapja az llam felszmolsa.

 

m ez az istenhitbe gyazottsg nem trhet vissza a termszettudomnyt mege­lz korszak vilgkphez. Ugyanis a materialista kzp-s fiskolkat vgzett pe­daggusokhoz mr aligha lehet azzal a liturgikus fogalomkszlettel kzeledni, mely Galilei eltt volt termszetes: a szmukra az csak trtnelem, kegyeletes rtus, hagyomny. Ma mr csak intellektus-tmogatta hit kpzelhet el, olyan transzcendentalizmusra is fogkony bels (tudati) tkr, melyben a szemlyisg a meggyzdsvel nem ellenttesnek ltja a tudomny-feltrta ismereteket, ha­nem pp ellenkezleg: Istenrl val meggyzdsbe szervesen bepti mindazt, ami csak azt bizonytja, hogy - a mutcik rvn “vletlenszeren” mdostott - evolci a teremts technolgija; s azt, hogy a tudomny fokozatosan beha­tol az anyag s az energia kombinciinak rszleteibe (az let keletkezsnek s m­kdsnek titkaiba), semmi msnak nem tli, csak mint az ember hovato­vbb emberentli felelssgnek, amit a teremts mhelybe val beavatottsga r re. (Werner Heisenberg mondta: „A tudomny italnak minden cseppje Is­ten-kromls, de a pohr aljn ott van az Isten.”)

Amg ki nem ittuk a mregpoharat, vakon replnk a semmibe.   

 

Hidegek, zletiek s pragmatikusak ezek az istentelen karcsonyok.

m brmennyire is mindenekeltt etikai krdsrl s paradigmaszer viselked­si normarendszerrl van sz, a problma ismeretszerz vetlettl a modern em­ber nem tud eltekinteni. A “modern” trsadalom a Tamsok trsadalma; - tls­gosan nagy tekintlye van a tapasztalatnak, mert tlsgosan is sok veszett el az em­berek egyms irnti bizalmbl. A teremts a ltez valsg eleve-volt kon­cepcijt, az evolci (Isten nlkl) a kockadobsos kombinldsok sorozatt fejezi ki, melyek mindig a kzvetlenl megelz kombinci ’vletlenl’ ltre­jtt kvetkezmnyei. A mai ember, aki kzvetlen krnyezetnek j nhny ter­m­szeti folyamatt kpes szimullni, hajlamos az utbbit elnyben rszesteni, an­nl is inkbb mert ez az emberi tudatot tnteti fl egyedli tudatknt, s alapot d az ember abszolt autonmijnak felttelezshez.

Mi vagyunk, mi lesznk az istenek, s kiforgatjuk sarkbl a vilgot – mondjk a kommu­nistk makacs jogutdai, s az gi mennyezetrl mris hullik a vakolat.

 

Csakhogy, az srobbans-elmlet “berobbansa” ta (ami egybknt nem kevs­b mtosz s nem kevsb emberi tapasztalatokra pl kozmolgia, mint a hat­napos teremts), a keletkezst megelz “isteni terv” felttelezse nincs tls­go­san messze attl, hogy a - br vletlennek ltsz - kombinldsok “trvnyei” ele­ve ben­ne rejlettek az el­kpzelt senergia-tengerben, splazmban, vagy pp ama pontszer valamiben, amibl az egsz Univerzum lett. Ha pldul csak a po­zi­tv-negatv tlts “koncepci”-jra gondolunk – melynek mindent mege­lz­ve lteznie kellett, eleve elrejtetten egy alaktalan s tagolatlan plazmban -, igen ne­hz elvonatkoztatnunk a tudatossg s a tervezs felttelezstl. (S ha a szer­ves letnek nevezett kombincis rendszer tudati hierarchijra gondolunk, eg­szen az emberig, vajon mi indokolja, hogy ezt a hierarchit az emberi szinten ok­vetlenl befejezettnek tekintsk?)   

 

Ezen a ponton azonban hatatlanul belp az antropomorfizmus, mert az ember, ha szemlyisgrl s tudatossgrl alkot fogalmat, csak nmagbl tud kiin­dul­ni. Amikor a “felvilgosods” hadat zent Istennek, az Isten-fogalmat maga is leszktette az antropomorf Istenre. Nem ktsges: Isten nem vgtelen nagysg s a vgtelenre nyjtott idben ltez ember. Msfell viszont az ember knyte­len volt antropomorfizlni Istent, mert a szemlyes rintkezst csak gy tudta lt­rehozni. Istennek ’szeme van’, mely mindent lt; Istennek ’keze van’, mely si­mo­gat s ver. Az ember a vges egyedi lt kilpst a Vilgegyetembl, jra­egyeslst a Vilgegyetemmel csak a maga emberi nyelvre lefordtva kpes nmaga szmra feldolgozni s viselkedsi rendszerbe bepteni. A term­szet­tudomny pedig ezt a “fordtst” elvetette, a filozfiai megkzeltst viszont a ta­pasztalati megkzeltssel helyettestette.

 

Albert Einstein flfedezse, az ltalnos relativits elmlete, amely matematikai ton bizonytott (Sndor Andrs letben mr megszlettek azok a ksrleti e­redmnyek, melyek tnyszeren, tapasztalatilag is igazoltk Einstein elmle­tt!;  az anyag s az energia ekvivalencija: E = mc², a fny elhajlsa, a tr grblete, az idparadoxon, stb., tovbb az elmletbl kzvetlenl kvetkez kozmolgiai modell: az srobbans elmlete is igazolst nyert a galaxisok sznkpe vrsel-toldsnak Hubble ltali felfedezse s az n. httrsugrzs detektlsa r­vn) ktsgtelenn tette, hogy a tudomny az rzkelhetsg s a logika svjain mr pusztn csak azrt sem tudja megkzelteni Istent, mert a valsgnak vgte­len szm olyan tnyt sem tudja megkzelteni, amelynek megltre pedig, egy r­vid kezdeti tszakaszon, az tnak egy adott elmleti pontjig, a matematika se­­gtsgvel rbukkanhat. gy ht, mikzben ms bizonyossggal nem tudja Is­ten ltnek mly begyazottsgt behelyettesteni, sztrombolja a trsadalom e­ti­kai rendszernek ktanyagt, s ezzel vgveszlybe dnti a civilizcit, st, en­nek kolgiai kvetkezmnyeiben, az emberi faj fennmaradst, sajt magt.

 

Elektromos sznes lmpcskk millirdjai gylnak fenyfk (s feny-utnzatok) milliin az sszkomfortos laksokban, hisz’ ermvek-szerte sznetlen gnek a Kambrium s a Karbon korszak feketv szenesedett erdi, a Krta fekete olajj fo­lysodott hll millirdjai. (Meg a gumiabroncsok,  s ms veszlyes szemt.)

 

De a csillogs mgtt, Szent Karcsony nnepn mindenkinek, aki felelssget rez, hogy milyen vilgkpet (tl az automata-jtkon) d az j nemzedknek, el kellene gondolkoznia azon, hogy a vallsok klnbzhetnek, s az ember akr a tudomnyt is vallss “fundamentalizlhatja”, m Isten ltezst letagadni na­gyon kockzatos. A civilizciban az ember makacsul egyedli s legfbb rnak akarja ltni magt, s ekzben szorong: a katasztrfa elrzete nyomasztja. Elekt­ro­nikus lomvilgban a kzpkor templomnak szerept a televzis Kperny jtssza, s a kp­ernyn az emberi minsgtl csak egyre tvolt tudatmlyi sz­t­nknek hzelegnek, hogy a “nzettsg” a lehet legnagyobb legyen.

A Kperny eltt pedig estnknt ott lnek a gyermekek s a serdlk.       

 

Krds: megfordthat-e ez a folyamat?

Mra Ferencnek van egy szp elbeszlse az lmnyrl, amikor addig hallgatta el­ragadtatva a hegedben rejtz tndr nekt, amg szemlyesen meg akarta ismerni a tndrt - s feltrte a hegedt. A hegedben nem volt senki, de a hang-szer nem szlalt meg tbb. S a heged utn most sszetrik az egsz orszgot.

 

Immr az a tanrnemzedk tant az iskolkban, amely maga is a kperny eltt ntt fel. Ennyi termszettudomnyos ismeret kzepette, a mholdknt kering tvcs s az elektron-mikroszkp trsasgban, nem lehet visszahozni azt az ant­ropomorf Istent, akit Michelangelo oly emelkedett ihletettsggel, hfehr szakl­lal s kori ruhaviseletben brzolt. m a transzcendens Istent, a valsgosat, a ltezt, aki egyszerre Univerzum-Szellem, s az Univerzumon tl ltez Te­rem­t Szuper-szemlyisg, nem lehet tantani, csak llekbl llekbe tsug­roz­ni, ha van llek, mely sugrforrs is egyttal.

De ma mr szinte csak a titkos gynkk s az atomermvek sugroznak.

 

A kzpkorban, s az jkorba thzdlag, Isten etikai funkcija ppen antropo-morfizmusban vlt kzzelfoghatv: jutalmazott s bntetett, rk dvssget adott s krhozatra tlt. Majd a tudomny jelentette be ignyt arra a pozcira, melyet addig a valls foglalt el, s ambcija eljutott egszen addig a pontig, ahol a tudomny mveli kzl azok, akik a (httr)hatalom ksrtsnek nem tudtak ellenllni, papjaiv vltak a tudomnynak, s mint ilyenek, hozzfogtak istent jtszani. („Megcsinljuk a modern Magyarorszgot, ljen a Kztrsasg tr!”)

 

me, az ember. “Boldogtalan Nimrd, mely sajt trbe s sajt vermbe lp” (Erdlyi Jzsef). Mert ppen a Karcsony nnepn, amely a keresztynsg meg- sz­letsnek nnepe is, illenk tudni, hogy a tudomny - ppen a tudomny! - az emberisg trtnetben kizrlag a keresztynsg szellemi gboltja alatt bontakozott ki. Ami ms szval azt jelenti, hogy termkeny szellemi szabad­s­got az embernek csak a keresztynsg adott. Ki tagadhatja a sumir, a babiloni, a krt­ai, a grg, a knai, az indiai kultrk nagysgt s szellemi plet-egyt­te­st, Bbeleit s zikkuratjait? S mgis: egyik sem volt kpes a tudomny kifej­lesz­tsre. Ez csak a keresztyn kultrnak sikerlt. Akkor is csak a keresztyn kultrnak sikerlt, ha az “eredeti bn” (akkor ppen a hatalom grcss fltse) Ga­lilei-perre ksztette az Egyhzat. Mi tbb, a tudomny akkor is a keresz­tyn­sg lnyegbl fakad, ha a jelenkorban egy “tudomny-klrus” vgzetesen a ke­resztynsg ellen ltszik fordulni. Mert a tudomny is emberi, s az embert, a ma­ga tjn, mindig kisiklatja az “eredeti bn”.

 

A tudsnl mg veszlyesebb a gnzis, az emberi megismersbe, a tudomnyba, az ember nerbl istenn vlsba, nerbl mindenhatv s halhatatlann vlsba vetett vakhit, melynek kdolt zenete mr nem egyszeren csak annyi, hogy: “az Isten felesleges, teht nincs is”, hanem ennl jval tbb: megtagadja a ltez Is­tent, elutastja Isten megszentel kegyelmt, teht kevlysgbl fordul ellene. A legveszedelmesebb az ember lelkre a lu­ciferi „fnyhoz” tudshit s hatalmi mnia, legyen az gykereit tekintve ezo­te­rikus, gnosztikus kathar, budd­hista vagy „tudsvallsi”, globalizcis vilgllami eredet.

 

Miben rejlik eme titka a keresztynsgnek?

Abban, hogy a keresztynsgnek sikerlt feloldania az antropomorf Isten-kpzet ellentmondst azzal, hogy Isten semmikppen nem antropomorf. Ennek a meg-oldsnak a kulcsa a megtestesls, hogy Isten trtnelmileg egy tredkmsod-percre, de valjban idben elhelyezetlenl, emberi alakot lttt: emberr vlt, s lehetv tette, hogy az emberi szemlyisg szemlyes emberi viszonyba kerl­jn vele. Jzus kitapinthat emberi alakja teszi lehetv, hogy minden ember felszabadultan indulhasson felfedez tra az Isten-teremtette valsg univerzu­m­­ban ­s betekintsen az isteni teremt technolgiba, anlkl, hogy ez Isten-is­meretnek s Istenhez val viszonynak a lnyegt zavarn. Jzus, azon kvl, hogy figyelmeztetett a Vilgegyetem idben val vgessgre, soha mg csak nem is utalt kozmolgiai krdsekre. A mitikus kpzeldseket leintette: “me, az Isten orszga a ti szvetekben van.” Jzus egsz rdekldse az etika keretein bell maradt. Teljes hromves tant tevkenysgnek trgya s clja: ember­nek emberhez val viszonya. S ennek a lnyegt ebben az egyetlen szban fejez­te ki: szeretet.

 

Ezrt knlja a keresztynsg az egyetlen lehetsges utat “termszettudomny” s “valls” - valjban: tudomnyossg s istenhit - ellentmondsnak felold­s­ra. ppen ez az oka annak a modernkori keresztyn-ldzsnek, melyet az an­titeista pedaggia “tudomnyos klrikusai” erltetnek a vilgnzeti kereszt­ton to­porgkra. 

 

A Karcsonynak gy intellektulis zenete is van az rzelmek melegt jelkpe­z hagyomnyos gyertyalngok fnyben.

Megmaradni a tendencizus s ag­resszv antiteizmusnak a fogsgban: szabad a­karattal, szndkosan vllalt rvidlts, mely kzelti az nkntes vaksgot.

 

Boldog, lelkiekben gazdag Karcsonyt, hittl vezrelt tisztnltst mindenkinek.

 

 

Vc, 2006. december 13.

 

 

                                                                              Czike Lszl

 

Debrecen Huszti Lakóparki napelemes családiház eladó. 06209911123 Debrecen Huszti Lakóparki napelemes családiház eladó.    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél színes szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Kedves Csokoládé kedvelõk! Segítségeteket kérném a kérdõívem kitöltéséhez! Témája a CSOKOLÁDÉ MÁRKÁK! Köszön    *****    Homlokzati hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati hõszigetelését!    *****    * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. *    *****    Elindult a Játék határok nélkül rajongói oldal! Ha te is szeretted a '90-es évek népszerû mûsorát, nézz be ide!    *****    Megjelent a Nintendo Switch 2 és a Mario Kart World! Ennek örömére megújítottam a Hungarian Super Mario Fan Club oldalt.    *****    Homlokzati hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    A PlayStation 3 átmeneti fiaskója után a PlayStation 4 ismét sikersztori volt. Ha kíváncsi vagy a történetére, katt ide!    *****    A Bakuten!! az egyik leginkább alulértékelt sportanime. Egyedi, mégis csodálatos alkotásról van szó. Itt olvashatsz róla    *****    A PlayStation 3-ra jelentõsen felborultak az erõviszonyok a konzolpiacon. Ha érdekel a PS3 története, akkor kattints ide    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran! Mese, mese, meskete - ha nem hiszed, nézz bele!    *****    Az Anya, ha mûvész - Beszélgetés Hernádi Judittal és lányával, Tarján Zsófival - 2025.05.08-án 18:00 -Corinthia Budapest    *****    ✨ Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott – ismerd meg a „Megóvlak” címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!