Szllunk al poklokra
2005.02.19. 16:53
Czike Lszl Szllunk al a poklokra
Dr. Barsi Balzs ferences atya beszdben - „sszegyjteni Izraelt” - idzi Jzus szavait a Szentrsbl: „Kldetsem csak Izrael hznak elveszett juhaihoz szl.” (Mt.15, 24-25) Ebbl az egyetlen mondatbl (valamint egy Izais-tekercsbl vett rszlet alapjn) a szerz igencsak messzemen kvetkeztetseket von le. „A messisnak (Jzus Krisztusnak) a fladata, hogy sszegyjtse Izraelt. s ugyanakkor vilgossga s dvssge legyen a pogny nemzeteknek. Hogyan kpes erre Jzus? gy, hogy elveszi a vilg bnt. Bnbocsnatot hirdet Izraelben, s Szentlelket ad Izraelnek, hogy aztn flragyogjon ott az igazi istenismeret s a szeretet, s a pogny npek is jjjenek, zarndokoljanak a Szent Np fel. Jzusnak teht ez a kldetse. (...) Az r Jzus nyilvnos mkdsnek ez a clja: sszegyjteni Izraelt. Tisztzza, hogy nem politikailag, nem kirlysgot akar, hanem Isten kirlysgt. Egy lelki orszgot. Nem a letelepedett dvidi kirlysgot akarja, nem politikt, hanem az emberisggel, Izraellel vndorl Istent akarja ki-nyilatkoztatni. (...) Kemny, szinte elviselhetetlen: a kldetsem csak Izrael hznak elveszett juhaihoz szl. Ez a ‘csak’ nagyon bntnak tnik. Jzusnak nincs kldetse a pognyokhoz, csak a zsidkhoz. Mit jelent ez? Apostolainak is ezt mondja Mt 10,6-ban, hogy pognyok vrosaiba ne menjetek. (...) Igen, mert Jzus az kldetst a Szentrsbl is kiolvassa. Ott pedig most hallottuk, hogy az lesz a messisnak a kldetse, hogy sszegyjtse a zsid npet. Igen. A pognyok dvssgt Jzus nem zrja ki, csak azt Izrael sszegyjtse ltal akarja a vilgnak adni. Az egy nagy vonzs lesz. Nagyon jl prbljuk ezt megrteni! (...) Jzus nem hagyja el a szent npnek a terlett. Csakhogy nem politikailag akarja sszegyjteni Izraelt, nem is egy j vallsi szervezetbe, ha-nem megtrst hirdet. Egy bels hatalmas megtisztulst, s Isten lelkt adja.”
Jzus idzett mondata „A knani asszony” trtnetben olvashat: „Onnan tovbb indulva Jzus Trusz s Szidon vidkre vonult vissza. Ott egy knani asszony jtt a krnykrl s gy kiltozott utna: ‘Knyrlj rajtam, Uram, Dvid fia! Lenyomat kegyetlenl gytri az rdg.’ De szra sem mltatta. Erre odamentek hozz tantvnyai s krtk: ‘Kldd haza, mert kiabl utnunk.’ gy felelt: ‘A kldetsem csak Izrael hznak elveszett juhaihoz szl.’ De az odajtt s e szavakkal borult le eltte: ‘Uram, segts rajtam!’ De visszautastotta: ‘Nem helyes, ha elveszik a gyerekek kenyert s a kutyknak dobjk.’ (Magyarzat: A korabeli szhasznlatban ‘a kutya’ jelz ‘a pogny’ szinonimja. A ‘gyerekek’ kittel Izrael fiaira, Isten kedves gyermekeire utalhat.) Az viszont erstgette: ‘De bizony, Uram! Hiszen a kiskutyk is esznek az uruk asztalrl lehull morzskbl.’ Erre Jzus gy szlt: ‘Asszony, nagy a te hited, legyen gy, amint kvnod.’ Mg abban az rban meggygyult a leny.” (Mt. 15, 21-28.) Az idzett szvegrsz lbjegyzetbeli magyarzata gy szl: „A knani asszony fnciai pogny n volt. Isten rendelse szerint a Messis tantsban s a j-ttemnyeiben elszr a zsidk rszesltek s csak azutn a pognyok (Rom. 1, 16). A pogny asszony gy rzi, nincs joga ahhoz, hogy messisi kegyelemben rszesljn, ezrt csak morzsit kri.” A Barsi atya ltal hivatkozott msik idzet az „Izrael elutastja a Messist” al-cm alatti szvegrszbl szrmazik: „Az apostolok sztkldse. Ezt a tizenkettt kldte el Jzus s megparancsolta nekik: ‘A pognyokhoz ne menjetek s a szamaritnusok vrosaiba be ne trjetek. Menjetek inkbb Izrael hznak el-veszett juhaihoz. Menjetek s hirdesstek: Kzel van a mennyek orszga.” (Mt. 10, 5-8.) A szentrsi szvegrsz lbjegyzetbeli magyarzata a kvetkez: „A tantvnyok kldetse egyelre csak Izraelhez szl, vilgmisszijuk Jzus mennybemenetele utn kezddik. - A szamaritnusok Szamaria tartomny laki, kik a zsid vallst csak rszben fogadtk el, s kln templomot ptettek maguknak. A zsidk mg a pognyoknl is jobban megvetettk ket.” Dr. Barsi atya a tovbbiakban gy folytatja a homlijt: „A politikai sszegyjts mindig kudarcra van tlve Izrael trtnelmben is, akrcsak a pogny npek trtnelmben. gy nevezzk az egysgmozgalmat, amelyet most is nneplnk ezen a hten, hogy kumenizmus. Az oikumen, grg szbl szrmazik. Azt jelenti, hogy a Fld lakott terlete, s jellemz, hogy ki hasznlja elszr ezt a szt igazban - Nagy Sndor. egy oikument akar, politikai alapon; - vagyis egy vilgbirodalomban sszefoglalni minden npet. Megbukik a vllalkozsa, de megmarad az eszme, s tveszi Rma. Augusztus csszrt megbabonzza, llandan Nagy Sndor (szelleme, szellemisge - Cz. L.) irnytja. Meg akarja valstani, ami nem sikerlt Nagy Sndornak. s ez a kplet egsz a harmadik birodalomig hat - Hitlerig. St, mg ma is! Az emberisg egysgt egy politikai alapon ll hatalmas orszgba akarjuk (sic!) megszervezni. A Biblia eltli ezt. Eltli, s - Babilont s ksbb Rmt, a rmai birodalmat - ‘kjnnek’ nevezi, aki rszegt italval elbdtja a nemzeteket, s tulajdonkppen ez a blvny-imds. Mirt? Mert az adminisztratv s politikai ‘kumenizmus’, hogy vgre az egsz emberi csald egyetlen birodalomban egyesljn; ez az ember, a meg nem vltott ember bels flelmeinek (vagyis: egyfajta kollektv paranoinak! - Cz. L.) a gymlcse. A ‘romlatlan szv’, Istentl fl emberek mesterkedse, hogy minden (brmelyik) birodalom a (fldi) biztonsg kiptsre trekszik. A civilizci s az egyetemes birodalom - az a bizonyos fgefalevl dmon. Az emberek ltalban flrertik ezt a jelenetet. A meztelensg miatt szgyenkez dm nem azt szgyelli, hogy frfi, nem ezrt bjik el. Ez teljes flrertse a jelenetnek. Hisz Jbnl olvassuk, hogy meztelenl jttem ki anym mhbl, s meztelenl trek vissza oda - vagyis a fldanya mhbe. Teht, a Bibliban a meztelensg ezt jelenti: szegnysg. Hogy csak ember vagyok. A bn eltt is meztelen volt, de akkor rlt az ember, hogy ember. Most Isten szeretetbl kiszakadva, hirtelen rettegs fogja el, amit a mai filozfiai egzisztencializmus gy mond, hogy ‘abszurdum, hogy ltezek’. Ki vagyok dobva a ltbe s engem ‘senki sem szeret’. S akkor megkezdi, hogy leplezze ezt a meztelensget, ezt a gyngesget. A nagy birodalmak kiptse, amely fegyverre pl, rettenetesen gynge alapon - a flelmen! - ll, s ssze is borul mindegyik birodalom! Ezen az alapon nem lehet oikumen, kumenizmus fegyverekkel, - de adminisztratv mdon sem lehet az emberisgbl egy csaldot, egy egysgesen mkd nagy csaldot formlni. A valls is tveheti ezt a politikai kpletet - sajnos. Akr ha zsid, akr ha keresztny. A zsidk ‘hivatalos irnytsa’ Jzus korban gy rtette a prftkat. Teht megszervezni a zsid llamot s ha lehetne, leigzni a pognyokat is, mert persze ‘jt akarunk nekik’. Fjhat nekik, hogy leigzzuk ket, de el kell viselnik, hogy k is majd Isten flelmben nvekedhessenek... Jzus ezt visszautastja. A kzpkori egyhz is megprblja. (Mrmint minden ‘hitetlen’ evilgi leigzst. - Cz. L.) Mg ez a kplet bennnk is l, amikor azt hisszk, hogy a vilg vgre - mire Jzus eljn - mindenki katolikus lesz, vagy legalbbis keresztny. Jzus ezt nem mondja, - hanem azt mondja, hogy az egyhza valban s lesz s vilgossg: a megtrtek (ha nem a keresztny rmai katolikus vallsra, gy mire?! - Cz. L.) gylekezete. Jzus hogyan valstja meg az emberisg egysgt? Elveszi a bneinket, s Isten Lelkt (a Szentlelket - Cz. L.) adja neknk. Egy risi dolog, hogyha nekem megbocstanak; ha tnyleg tudom, hogy szeret az Isten, akkor ki tudok nylni msok fel („bocssd meg a mi vtkeinket, mikppen mi is megbocstunk az ellennk vtkezknek!” - Cz. L.) Az emberek azrt vadc termszetek, azrt gyilkolnak kollektven is, mert gy rzik, hogy ‘ket senki sem szereti’. Az a kutya a legveszlyesebb, amelyik fl. Az harap. Az szttp. Ez az llati mozzanat bennnk is megvan nagyon mlyen - hiszen az eldeink tbb milli vig voltak llatok, mint emberek. (Hogyha ‘llatknt’ kezdtk - mikor, hogyan kaptunk lelket? Diszkrten vagy aprnknt? - Cz. L.) Nagyon bennnk van. Ha mi tudjuk azt, hogy ‘mi szeretve vagyunk’, s minket nagyon szeret az Isten, s nemcsak eltekint a bneinktl, hanem elveszi a bneinket, fl vagyunk oldozva, akkor msokat is fl tudunk oldozni. Teht az egysgnek csak a bntl megtisztul szv lehet az alapja, s nem pedig a romlott, flelemmel teli emberi termszet. Minl inkbb gy rzi az ember, hogy t nagyon szeretik, annl inkbb szocilis lny lesz, kzssgi. (...) Ezrt az egysgnek a kovsza csak a szeretet lehet. A msik; - nemcsak, hogy elveszi bneinket, floldja flelmeinket Krisztus, hanem Isten Lelkt adja neknk. Az egysgnek csak az lehetne az alapja, hogy te is, n is kedves vagyok Istennek. St, az a harmadik is, aki nem tudja, hogy Isten ltezik. s prblom ennek a szeret Istennek a szemvel nzni azt a nagyon sok utlatos alakot, kik engem esetleg srtenek. Nem lehet ms alapja az egysgnek, mint az, hogy elveszi a bneimet Isten. Neki drga vagyok, izgul rtem. Megfoghatatlan, hogy mirt, de szeret, s a szabadsgnak a Lelkt adja nekem. Testvreim! A vilg jvje nem fakadhat mshol, csak az emberi szvbl. spedig abbl a szvbl, ahol megsznt a flelem, s ahol felolddik a jg. (...) A szeretet, amitl fegyvereket tesznek le, mert az emberek elfelejtenek flni... (...) Amint Barsi atya szentbeszdbl, illetve az evangliumi idzetekbl is ltjuk: az szvetsg s az jszvetsg ‘kt Istene’ nem llthat szembe egymssal, nincs trs az egyistenhit evolcijban! Nem ktsges, hogy a zsid np ‘vlasztott npi’ funkcija tretlenl tovbb folytatdik s legalbb ‘az utols tletig’, Jzus msodik eljvetelig tart. Jzus kldetse elsdlegesen Izrael sszegyjtse volt, s csak mintegy msodlagosan - az elsdleges kldets teljestse rvn - a vilg sszes npeinek (a pognyoknak is) a megvltsa. mde Jzus nem politikailag akarta a zsidkat sszegyjteni, - teht nem egyfajta ‘kirlysg’, s egysges llam ltrehozsra trekedett. Hangslyozta, hogy orszga nem errl a vilgrl val, - soha nem trekedett a vilgi ‘zsidk kirlya’ cm megszerzsre. Lelki egysget szeretett volna elrni a zsidk kztt - egyfajta kzs megtrst -, melynek kzs kisugrzstl vrta (volna) az sszes pognyok megtrst is. Bneink ‘elvtele’ egyfajta ‘ngerjeszt lncreakciknt’ zajlott volna le, Jzus eredeti terve szerint. Ezt sugallja az a tny is, hogy Jzus tanti, messisi lettja sorn valban nem hagyta el a szent np ‘felsgterlett’; s a pognyok megtrtst tantvnyainak a feladatul hagyta, a feltmadst s a mennybemenetelt kvet (Pnksd utni) idszakra. Mindez igen tudatos ‘tervezsre’ vall; Jzus pontrl-pontra elre tudta (megtervezhette), mikor s mi fog trtnni, vagyis semmit nem bzott a vletlenre. Amennyiben zsidk s pognyok megvltst ‘egy lpcsben’ akarta volna megvalstani, akkor ennek megfelelen is cselekedett volna, s jmaga meg az apostolai aktivitst a legkevsb sem korltozta volna csak ‘a szent np’ terletre. Azonban az erit ‘nem forgcsolhatta szt’, hiszen tudta, hogy fldi mrtkkel az ideje ki van mrve. Nem markolhatott teht sokat, nehogy keveset fogjon; - a megvlt energijt a kivlasztott npre koncentrlta, hogy kldetse mlt befejezst a vlasztott np megtrsnek, egysgnek a szent kisugrzsa vgezze el majd, - a halla, feltmadsa s mennybemenetele utn... Jzus a zsid np sszegyjtst, kollektv megtrst, Lelki Izrael ltrejttt tervezte, egsz messisi kldetse teljestse sorn ezrt kzdtt. Ehelyett a kvetkez kzel 2000 vben a zsid np lelki s fizikai sztforgcsoldsa, szt-szratsa (divergencija) valsult meg; ‘lelki rtelemben’ a szent (kivlasztott) np nemhogy nem llt lre a pogny vilg, a pogny npek megtrtsnek, hanem megtagadta a megvlts tnyt; pp, mint Jzust az egykori szenveds-trtnet sorn. Jzus apostolai s a legels kveti tbbsgkben a zsid npbl szrmaztak; 200-300 v elteltvel azonban mr a keresztny hvk nagy tbbsge a volt pogny npek, a rmai polgrok s a provincik lakosai kzl kerlt ki. A tendencia a szzadok sorn uralkodv vlt. Jzus alaptvnya, a rmai katolikus egyhz a kzpkorban antiszemitaknt viselkedett; - alapveten azrt, mert Jzus Krisztus keresztre fesztsrt kollektven a zsid npet tettk felelss. A ‘Lelki Izrael’ mindmig nem jtt ltre, mg csrjban sem. St a vakgyllet ‘pognyok s zsidk kztt’ elvezetett egsz a holocaustig, amikor Hitler s a ncik ‘vgs megoldsknt’ megprbltk kiirtani Eurpa teljes zsidsgt... A II. vilghbor utn megvalsultak Herzl Tivadar ‘cionista lmai’: a hborban gyztes nagy-hatalmak Palesztina terletn ltrehoztk az nll zsid llamot. Ez a mozzanat lezrta a Krisztus utni kzel 2000 ves korszakot; az j Izrael llam ltrejttvel a vilgban sztszrt zsid np visszakapta satyi fldjt. Krisztus ‘Lelki Izrael’-je helyett egy fldi megvlts-ptlk szletett, egy jogllam, mely viselkedsben knyszeren szemben ll a krisztusi szereteteszmvel: ltrejttnek krlmnyei ltal knyszertve van arra, hogy az szvetsg ‘pogny-harcait’ folytassa tovbb - ezttal arabok ellen - a sajt fennmaradsa rdekben. Jahve segtsge nlkl (?) s Krisztus tervvel szemben, de az Amerikai Egyeslt llamok tmogatsval... A vilgban sztszrtan l ‘vilgi’ zsidk tbbsge liberlis-ateista vilgnzet; - ma mg elenysz a keresztny vallsra kitrt (neofita, konvertita) zsidk arnya. Izrael uralkod llamvallsa s a diaszprkban lk jellemz vallsa az ortodox-zsid egyistenhit. m sem az ortodoxok, sem a neolgok nem ismerik el Krisztus istensgt, megvltst, - s mig ‘az igazi’ Messisra vrnak. Krisztus Isten-Fia kldetst, Messis-mivoltt csak a messisi zsid vallsi kzssgek ismerik el. Emlkezznk csak vissza! „Izrael elutastja a Messist.” Jzus mgis gy utastja az apostolokat: „A pognyokhoz ne menjetek s a szamaritnusok vrosaiba be ne trjetek!” A knani asszony lenybl is csak ‘nmi kelletlenkeds utn’ zi ki az rdgt. Jzus az sszes pogny npek megvltsnl elbbre helyezi a ki- vlasztott np, a zsidsg megtrtst, sszegyjtst. Mintha csak ‘ketts fel-pts’ tervet hajtana vgre: vagy sikerl Izrael sszegyjtse, a ‘Lelki Izrael’ letre keltse; - vagy ha nem (mert Izrael elutastja a Messist), gy t keresztre fesztik. Ekkor azonban mr nem csak a vlasztott np sorsa ‘az elsdleges tt’, hanem az egsz vilg sorsa - a zsidk s a pognyok egyszerre s egyarnt. A megvlts tervnek a msodik, a nehezebbik s bonyolultabb megoldsa lphet letbe; - vagyis szledjenek csak szjjel az apostolok most mr az egsz vilgban, hirdessk Krisztus tantst s trtsk meg az sszes pognyt is a keresztny hit nevben... Izrael 2000 vvel ezeltt nem fogadta el Jzus megvlt ldozatt, s e borzaszt tnyt a vilg mindmig snyli. Paradoxon persze, hogy a Megvlt ldozata teljes szlessgben s mlysgben csakis azltal tereblyesedhetett ki, hogy Jzust kivgeztk... A ‘Lelki Izrael’ helyett viszont csak egy ptlk-llam jtt ltre, s a pogny (kutya) vilg is paranoiss vlt; - ahelyett, hogy ‘istenflv’ lett volna; nagy sietsggel’ pti fel a sajt vilgi llamt (vilgllamt), hogy abban Istentl val ostoba rettegsben, vakon, egy akolba tereljen ssze minden nemzetet, de abbl Istent kirekessze. Akrcsak az Eurpai ni j alkotmnybl a keresztny gykerekre val hivatkozst... Jjj el Uram, jjj el jbl; - irgalmazz a vilgnak, s a jra rdemes embereknek! Msklnben mikor s hogyan lesznk vgre jbl - egy akol s egy psztor?! Vc, 2004. mjus 12.
Czike Lszl
|