Hallgatni = Arany Rzsakereszt X.
2005.02.28. 18:03
7.7. Szent Hildegrd intelmei A 168-184. oldal: „Hildegrd-lom. (...) Idegenszv vagy, vagyis hitetlen; - aki ilyen hitetlen, sohasem vonzza maghoz Jzus szve. Egy kicsit tbbet kellene hinned, mint gondolkodnod. Ez a tiszta szre bszke hbrisz, a legnagyobb fal, ami elvlaszt a Vilgok Szvtl. Ez annak a templompt ptsznek a ggje, aki azt hiszi magrl, hogy ptsz ott (pl. Makovecz Imre?! - Cz. L.), ahol az Isten csak lak. Hirmot (v.: Christopher Knight/Robert Lomas ‘A Hiram-kulcs’ cm mvvel. - Cz. L.) sem a kt nebul lte meg, hanem a gg, mert azt hitte, akkora ptsz, hogy az templomban Istennek ktelezen meg kell jelennie. Isten nem rhaj, hogy egy csbtan tkletes, templomnak nevezett leszll-plyval ide tudjtok csbtani. (Hildegrd-Zelnik arra cloz, hogy von Dniken kutatsai szerint Ezkiel prfta ‘rhajja’ a Salamon kirly templombl startolt, s azrt kell a templomot mihamarbb romjaibl jjpteni, hogy amikor majd a vg kzeledtekor visszatrnek - legyen hol jra landolniuk. Ezek szerint a Kohn, a beavatott zsid fpapi nemzetsg, mely a kivlasztottsgt kimutathatan kln vrcsoportjban is hordozza; nem vletlenl rizte nemzedkeken t a Salamon-templom titkt, miszerint valjban nem Isten hza, hanem ‘rkompjnak’ helyi leszll plyja. - Cz. L.) Itt van bennetek, csak nem az agyatokban, hanem a szvetekben. Azt kell feltrni, de nem kssel, nem boncolssal, hanem szeretettel. Hiba vagdosod les kseiddel a szv hst, hiba kurkszod reges rszeit. Nem tallsz mr csak romland anyagot ma mg - holnap hervad hsvirgokat. Hagyd abba a boncolst, Leonardo. Ami a fldi lethez elg, azt te mr mind tudod a testrl. El kell dntened, hogy az sz vagy a szv beavatottja akarsz lenni. El kell dntened, hogy a fldi megismers (rtsd: a gnzis. - Cz. L.) misztikus-zavaros szabadkmves vodit jrod tovbb vagy az gi megismers tjra lpsz. (...)” - „Anym, n alkut ktttem az rdggel.” - „Nem olyan knny az. mondja, vagy te is gy tudod?” - „n nem tudom pontosan, de az biztos, hogy ersen ksrt. Elvitt a Szent Srba, ahol megmutatta kitertve, lettelenl Krisztus testt, s rbeszlt, hogy kszljek fel a Test felboncolsra. Azta minden jszaka a halottas hzakat jrom, akasztott emberek hullit vsrolom meg, s boncolok, boncolok. De ez mind semmi, a Gonosz elfoglalta az lmaim. A boncolsaimon ksztett rajzokat viszek neki, hogy megismerje a testet, hogy megismerje a hst. Ha ltnd, milyen kjjel szemlli a rajzokat, mint retlen kamaszok a meztelen ni testek s pornogrf aktusok kpeit. Viszont nem gy nz ki, ahogy te lertad a Sciviasban (33) Szent Hildegrd ltomstrilgijnak els ktete a Liber Scivias) vilgias kifejezsekkel: ‘Vaginjban szrny s koromfekete, izz tekintet fej jelent meg, flei akr a szamri, orrlyukai s szja akr az oroszlni... A fejhez csatlakozott valami, ami nagy raks ganjhoz hasonltott. Aztn felemelkedett a hegy tetejre, s megprblt felszllni az g magasba. Hirtelen mennydrgs hallatszott, s egy hatalmas er akkort tasztott a fejen, hogy az lebukott a hegyrl, s egyszersmind a prjt is kiadta.’. - „Azrt nem gy nz ki, mert Te mg nem az Antikrisztussal tallkoztl, hanem magval a Stnnal. Te mg abban az idben lsz, jobban mondva lmodsz, amikor mg gy vlte a Gonosz, hogy szemlyesen is megakadlyozza a megvltst. Igen, ott sertepertlt a Sr krl. Az testetlensgnek legnagyobb vgya a Szent Test volt, a Test meggyalzsa, a Test elrablsa, s ezen keresztl megakadlyozni a testnk feltmadst. (...) Felhvom a figyelmet, hogy Szent Pl, aki a trtnsek legkritikusabb idejben a legmagasabb beavatsban rszeslt, s gy a ngy vilgban llt egyszerre biztos lbon, ktelessgnek rezte, hogy kristlytisztn kimondja a nagy titkot:
‘m, titkot mondok nktek. Mindnyjan ugyan nem aluszunk el, de mindnyjan elvltozunk. Mert szksg, hogy ez a romland test romolhatatlansgot ltsn magra, s e haland test halhatatlansgot ltsn magra. Mikor pedig ez a romland test romolhatatlansgba ltzik, s e haland halhatatlansgba ltzik, akkor beteljesl amaz ige, amely meg vagyon rva: Elnyeletett a hall diadala.’ ((34) Pl apostolnak a korinthosziakhoz rt els levele 15:51, 53-54.)
Teht megsgom neked, fiam, nem igaz semmifle gnosztikus szpelgs, ami a csak fnnyvls lelki s szellemi tkrcsapdival, tudat-tkrzssel homlyostja az emberi test feltmadsnak nagy misztriumt. (Hildegrd-Zelnik feltehetleg azokra, a legklnbzbb ‘hkusz-pkuszokra’ utal, melyek a legkrmnfontabb ‘varzslsi mdszerekkel’ igyekeznek kiiktatni a hall-feltmads-dvzls lnc valamelyik ‘ktelez gyakorlatt’, hogy az embert mg letben, mr itt a Fldn ‘a Mennyorszgba’ rptsk. - Cz. L.) Pl flrerthetetlenl, kemnyen kimondja: a hall diadala (csak) akkor nyeletik el, amikor ez a romland test (az dvzls ltal! - Cz. L.) romolhatatlansgba ltzik. Mit gondolsz, mi volt az n minden-tud gygyt tudsom alapja? (...) Mert nekem bemutattatott a feltmadott, a megdicslt, a betegsg nlkli test. A gygytsom minden lpst a tkletes testhez viszonytva tettem meg. Nekem knny dolgom volt, n lttam a nagy etalont. (...) Taln most mr ltod, mirt akarja megszerezni a Stn a Testet. Nemcsak Krisztust, hanem mindenkit. A Stn hall-felhalmozsban rdekelt. De te ne flj, Krisztus a te segtsgeddel (!) legyzi a hallt, a te hallodat is, de csak a te segtsgeddel. Ha most aggdsz, ne Krisztusrt aggdj, veled van, - Krisztus benned aggdik rted.” - „De anym, ha minden ilyen knny, ennyire cllal elhivatott, akkor mit bajldsz annyit az Antikrisztussal?” - „Mert a leg-veszlyesebb szemfnyveszt, s mibennnk csrzik, kszldik arra, hogy az idk vgeztn testileg is megjelenjen. Prgeti rajtunk a szmait, hogy a vgn ki-jjjn a nagy szmkombinci. Homlokunkra rja a jeleit (csak nem a 666-ot?! - Cz. L.), s azokat, akik j cselekedetekkel nem tudjk letrlni a homlokukrl ezeket a betket (valjban: szmokat! - Cz. L.), sorba lltja a vgn, s gy ki fogjk adni a fordtott evangliumot, a fordtott j hrt, a Rossz Hrt, pusztulsuk knyvt.” - „Akkor (Szent) gostonnak volt igaza, aki azt mondta: mindenki Antikrisztus, aki tetteivel tagadja Krisztust.” - „Ez igaz az elbb elmondottak rtelmben, de csak gy, ha azt is jelenti, hogy ebben a fldi trtnelmnkben is szemlyesen kszl megjelenni a Nagy Kpmutats, a hamis Krisztus. Mindent meg fog tenni, hogy homlyoss tegye szemeteket az ltsra, sket fletek ne hallja ki beszdbl a hamis hangokat; szimatot vesztett orrotok ne rezze meg rajta a pokol knjt, a pokol knjt. (...) Klnben szerintem ha van mvsz, az az, aki csodlni tudja (ugyan) a teremtett vilgot, de nemcsak csodlni tudja, ha- nem tudja s hiszi, hogy a teremtse mgtt mkdik az igazi csoda. s tudod, mi rulja el legbiztosabban, indirekt mdon, hogy van tlvilg?” - „Lekteleznl, ha elrulnd, anym.” - „Mit gondolsz, mirt ily buzg a Gonosz ennek a vilgnak a flrevezetsben? Mi dolga lenne egy rk hallra tlt lnnyel? De mennyi van (mrmint: dolga - Cz. L.) az rk let lehetsgvel megszentelt emberrel! Volt valami a katharok elkpzelsben, valami homlyos igazsg. No nem az, hogy a Gonosz teremtette (volna - Cz. L.) a vilgot, hanem az, hogy a kevsb hvk, a Tamsok a Gonosz mkdse ltal is megrthetik, hogy van Isten s Istennek clja van velem.” - „Jut eszembe, a katharok tisztbbak voltak, mint az ket ldz egyhz, te mgis Rma mell lltl.” - „n is, s Bernt (a Clairvaux-i Szent; a ciszterci rend megalaptja, aki kzbenjrt a ppnl a Templomos Lovagrend el-ismertetse rdekben - Cz. L.) is. letnk legnehezebb dntse volt, de ppen az Antikrisztus-jelensg visz el a dntsnknek a szvhez. Az Antikrisztusban azt tanulmnyozhattuk, hogyan nyeli mr el a Fldn is a hall az letet, hogyan vlik a hall-let let-halll. s ez, amit most mondtam, nemcsak egy nyelvi trkk, ha-nem a fldi let legnagyobb csapdja, lelki kzdelem letre-hallra. Antikrisztus nem egy szemly, hanem egy lland mozgs a krisztusi (igazsg - Cz. L.) meg-hamistsra. (Zelnik-Hildegrd itt hatalmasat tved. Tagadja ugyanis, hogy az Antikrisztus igenis konkrt szemly. Az idk vgeztn (hamarosan) megtudjuk - ki is az. - Cz. L.) Az embernek egyszerre s llandan figyelnie kell a vilgban a krisztusit s az antikrisztusit. Aki tretlen htattal csak a krisztusit keresi, nagy csapdba eshet bele, becsaphatja t a Nagy Utnz, a Nagy Kpmutat, a Nagy Msol, aki zsenilis tehetsggel kelti a hamis ltszatot. a Nagy Neofita is. az lland szlkakas a damaszkuszi ton. (Mint tudjuk: a keresztnyeket ldz Saul megvilgosodott, megtrt, megfordult a damaszkuszi ton; s Szent Pll, a Rmai Katolikus Anyaszentegyhz legfbb megszervezjv lett. m szentplok egybknt igen ritkn szletnek. Aki csak gy megfordul; - nem mindig egy jabb Szent Pl, valsznbb, hogy csak epigonja: legjobb esetben jhiszem ‘msol’-ja. Aki pedig sszevissza forog a damaszkuszi ton, az szlkakas - a Hildegrd-jellemezte Antikrisztus fatty. - Cz. L.) Ppacsfolbl lesz a legppbb ppa, a tlbuzg hv. A hagyomny knyrtelen harcosaknt rafinlt technikval irtja ki a hagyomny igazi rzit. A mlt rtkeire hivatkozva kpes felrobbantani a mltat. A clpontja ezrt Rma, hogy sszezavarja a krisztusi idt. Krdezed, mirt lltunk Rma mell Bernttal. Mert Rma minden meghamists, kisajtts, gytrets, fertzs ellenre mgis thozta az idn a krisztusi kinyilatkoztatst. s mert a Nagy mttl is lehet tanulni; ha neki Rma sztverse a fontos, akkor neknk Rma megvdse. Nem Rma erklcstelensge, hanem Rma Krisztust kzvett erklcse a lnyeg. Ne feledd: ha Rma nincs, Eurpa sincs. Nem lenne tbb, mint zsia balknja. Ha Rma nincs, kis szektk rohanglnnak a Fldn, Krisztus megvlt testnek darabkival. (Megjegyzsem: Rma thozta ugyan az idn Krisztust; m a krisztusi erklcsket rz Eurpa ma mr nem ltezik. Ma Eurpa ugyan nem zsia balknja, de - ami taln mg rosszabb - az antikrisztusi Amerika valdi s kultrlis gyarmata, az istentelen fenevad mocskban fetreng hitevesztett provincia csak. A kis szektkra vonatkoz megjegyzs pedig valdi prfcia; - manapsg pp az trtnik, hogy jehovistk, metodistk, angliknok, mormonok, stb. rohangsznak szlttten szanaszt, Krisztus megvlt testnek (tbbnyire hamis) darabkival, hogy vgl is a New Age, a vudu varzslatok, a szcientolgusok, a teozfistk, a stnistk vagy a szabadkmvesek karmban kssenek ki. A legszrnybb, ami velnk megtrtnhet, ha egy templomos nagy-mester magyarzza neknk a katekizmust - Cz. L.) Mindegyiknek lenne egy kicsi igazsga, nhny nagy tveds kztt. Ezrt akarja a Gonosz flboncoltatni veled a Testet, hogy oszthassa el. (Mert ugyebr: ‘Oszd meg, s uralkodj!’ - Cz. L.) Mindenkinek adna a sajt szja ze szerint egy kicsi megvltst. Fldi megvltst az gi helyett. Parnyi idbe zrtat az rk helyett.” - „Nehz behatolni oda, Anym, ahol rzik az idt. Vannak, akik megszaktani akarjk az idt, vannak, akik trni, msok felgyorstani, s vannak, akik megrgalmazzk az id rzit.” (Leonardo itt arra utal, hogy ‘az id rzi’: a szabadkmvesek. - Cz. L.)
7.8. Bingeni Szent Hildegrd
Az egyhztrtnet viharosan mozgalmas korszaka volt a 12. szzad: megkezddtek a keresztes hbork, a ppa s csszr kztt viszly dlt. Eurpt egyhzpolitikai ellenttek osztottk meg, s egy ellenppa fellpsvel a ppasgon bell is megoszls tmadt. Bingeni Szent Hildegrd 1098 nyarn ltta meg a napvilgot a Rajna vidki Bermersheim-csaldban, melynek neve ma is l Bermersheim falu nevben. Ismertt a Bingen vrosrl kapott nevn vlt. E vros kzelben vtizedeken t a rupertsbergi bencs apcakolostor aptnje volt. Szent Hildegrd a kzpkor nagy n szentjei kz tartozik. A ‘trtnetnkben’ szintn jelents szerepl Clairvaux-i Szent Bernt mellett is a szzad vilgossga volt, s olyan tisztelet vezte, mely egszen egyedlllv teszi. Zsenilisan tehetsges volt. rsai kzl legjelentsebb a ltomsaira pl misztikus trilgija: rupertsbergi Scivias-kdex, ‘Az r utainak ismerete’ s ‘Az isteni mvek’ knyve. A termszettel s gygytssal foglalkoz rsai miatt az els nmet tuds-s orvosnnek is szoktk mondani, de hvjk gy is, hogy ‘a tizenkettedik szzad csodja’. m Hildegrd valjban inkbb mvsz, mint tuds volt, kit Isten gazdag kpzelettel s mvszi rzkkel ldott meg. Mvszi alkoterejt mg a latin nyelvben is megcsillogtatta. Kltemnyei s dalai a kzpkori irodalom szakrti szerint csak a Sankt Gallen-i Boldog Notker-ihez hasonlthat. A muzsika is vrben volt. Szp daljtkt, ‘Az ernyek krtnc’-t a nvrek eljtszottk a rupertsbergi kolostorban, illetve Bingenben is. Ltnoki adottsgai miatt ‘a nmet prftan’ nevet kapta, ami nem annyira a jvendmondst, mint a jelen esemnyek megrtst jelentette. ppen ebbl fakadt a sok fjdalma, vajdsa, mert klnleges ltsa folytn egszen ms tancsokat kellett adnia mint amilyeneket az emberek vrtak volna tle. nmagrl csak gy nyilatkozott: ”egy nyomorult nszemly”; - „trkeny ember, akiben semmi llandsg nincs, hamu a hamubl s por a porbl”. Csak azt mondta, rta, amit valaki ms oltott belje: „A megnylt gbl lngol fnyessg jtt felm, olyan, mint a villm fnye. thatolt a fejemen s lngba bortotta egsz keblemet s szvemet, de nem getett, csak melegtett, ahogy a napfny melegti a trgyakat. s hirtelen meg-nylt elttem a zsoltrok s az evangliumok rtelme. Mindezt lttam s hallottam s mgis vonakodtam attl, hogy lerjam mindaddig, amg Isten ostorval beteggyba nem hajtott engem. Akkor aztn ott rni kezdtem, visszatrt az erm s flpltem a betegsgbl.” Hildegrdot egyre tbben kerestk fl bonyolult, nehz gyekben j-tancsrt: papok s pspkk kldttei, vilgi nagysgok kvetei s egyszer emberek. Tbb szz levl maradt rnk, amelyeket Hildegrd a hozz tancsrt fordulknak vagy olyanoknak rt, akiknek Isten -ltala zent. Leveleit ppk, hercegek s pspkk olvastk. Tennie kellett, hogy kora legnagyobbjai lelkiismerethez szljon. Egyszer meghvtk Klnbe, ahol szlnia kellett a katarok ellen. Meg is tette, de utna megdbbent vdat emelt a papok ellen: „Istent nem ismertek, embertl nem fltek. Nem olyan prdiktorok vagytok, amilyennek Isten ltni akar benneteket. Rszben lovagok, rszben szolgk vagytok. Gg, dicssg, szrakozs - ezek jegyben telik az letetek. Az Egyhz pillrei kellene legyetek, s romokban hevertek a fldn.” 1179. szeptember 17-ikn hajnalban kltztt t e vilgbl az rk hazba, hogy a hossz zarndokt fradalmaitl vgre megpihenjen. Emlkezetre mg lljon itt kltemnye Babits Mihly fordtsban:
Szent Hildegrd: neke a Szentllekrl
Isten lelknek tze, minden teremtmny letnek lete, szent vagy, ki a formkat lteted!
Szent, ki rral kened a trsek veszlyt s gygytva drzsld a bzs sebeket!
Szentsged szellje, szelelje, szeretet tzelje! zamat a mellekben, des z! ki szveinkbe titatdsz az ernyek jillatval.
tiszta forrs, akiben pldlzhat, hogy Isten maga kr gyjti az idegent s megkeresi az elveszettet.
let pncla! egysg zloga minden tagok kztt! tisztessg ve, ldj meg s tgy boldogg! Ers plya, lelki t, ki thatoltl mindenen a magassgban, a fldi vilgban, s minden mlysg szurdokban: mindenkit sszektsz s egybehajtsz.
ltalad felleg rad, leveg rpl, tivdik a k, vizek folykat ntenek s zld pompt izzad a barna fld.
S te neveled a doktorok ernyt, akiket letkben a blcsessg ihlete vidmt.
Dicssg ht neked, ki dicssg hangja s let rme vagy; remny s ers becslet, s fnyessggel fizetsz!
7.9. Mefiszt kudarca s bcslevele
A 190-192. oldal: „mor-lom” (...): „Mgiscsak egy t van, az v, ha az t, az igazsg s az let (Krisztus szavai az jszvetsgbl: „n vagyok az t, az igazsg s az let.” - Cz. L.). Holnap hsvt van, minden idk hsvtja. Az id-szmtsunk kezdpontjnak, 1499-nek s 2003-nak a Hsvtja, a vilgkorszak-zrs hsvtja. Ma jszaka minden megtrtnhet.”
A 196-204. oldal: „Mefiszt levele Leonardnak (otthagyva a Srban): „n egy szegny rdg vagyok. Ltod, elcsesztem ezt a ksrletet is. n kisebb lettem ltala, s te nagyobb. Ebbl is ltszik, hogy el kellene gondolkoznotok azon, ki az igazi jakartok. Tged nagy erk segtenek, nagy erk vonzanak, s azok a vonzsok nem engedik, hogy hibt kvess el. (...) n mr a kezdet kezdetn szrevettem a te nagy vdelmedet. (...) FNYERATYA! Flmveltsgedben Isten legszebb, legtitkosabb nevt mondtad ki teljesen vletlenl, tudatlanul. Innentl n mr csak ertlen rdg voltam. Statiszta egy jtkban, amit mr csak magaddal vvtl. (...) gy te magad lettl lombeli utazsod clja, s nem Krisztus, s nem a Feltmads. A Feltmadshoz, hogy teljes legyen, nem lehet lektzni a Stnt sem. A Feltmads a mindensg sszes lnynek a szabad-sgban valsulhat csak meg. (s legkevsb sem az egyestett szabadkmves vilgllamban! - Cz. L.) Csapdt persze llthatnak az ellenttes erk egyms szmra. (Mintha egyenl, egyenrang erk ‘harcrl’ lenne sz! - Cz. L.) s n tudom, hogy a keresztre fesztett Krisztus a Stn legnagyobb csapdja. Ezrt is zmmg ezernyi rdg Krisztus krl s a Kereszt krl. Megalz, de igaz Giovanni Santi ((37) Giovanni Santi: Fjdalmas Krisztus kt angyallal - 1490.) festmnye, ahol megfestett engem, mint legyet a keresztre fesztett Krisztus melln. Teleolgiai mlysg a vicc is, amelyben Krisztus gy shajt: ‘Atym, csak ezek a kurva legyek ne lennnek...’ (Mintha csak Herndi Gyula rt, az szellemisgt ltnm-hallanm kt vvel ezelttrl a csigatv reggeli msorban, Bombera Krisztina ‘felvezetst’ kveten: „Krisztus, ne bohckodj, gyere mr le arrl a keresztrl, s igyl velnk egy j kupa bort!” ; azonos trl fakadnak. - Cz. L.) (...) Egy Mefiszt mgsem vallhatja be, hogy vesztett, de ha bevallan sem tud veszteni, mert a lnyege az rk veszts, s veszts-e az rk veszts, vagy mr egy antigyzelem? Mindenesetre az idk vgre nekem be van grve a Nagy Veszts, ami csnya egy predesztinci az rtl. (...) Azrt ne rlj nagyon, Le, nem gyztl. Szerzds nlkl is alkut ktttnk. Megismerted az n nyelvemet, s ez a nyelv veled lesz. Ez nem hagy nyugodni. Ez remegteti a lelkedet, amg lsz. Ez olyan ktely-mtely, amely sztrg bellrl. (Vagyis ht gy sajttottk el a szabadkmvesek az rdg nyelvt, a Stn intrikit, trkkjeit s hamisltszat-kelt technikjt. A hazudozs letmvszett. - Cz. L.) Nlad jobban nem vgyik senki ezen a Fldn Isten utn, az rk let utn, mgis nlad mlyebben senki sem ktelkedik Istenben s mindenben, ami transz-cendens. (...) Ht nem, Lekm, nem mkdik semmilyen gnosztikus hkusz-pkusz. (Akkor meg mirt kell ezt az egsz gnzist mgis ennyire erltetni?! - Cz. L.) Marad csak a hit, amire te kptelen vagy, gy neked csak a hitetlensg marad, a mar ktely. (...) Cserbe, hogy nekem is legyen nmi rmm, meg-sgom neked, hihetetlenl nehz hit nlkl meghalni, az a pokol. A pokol nem a hall utn, hanem a hall eltt van. Ebbl rjhetsz, a hall eltt sincs let. rk let hogy lenne, ahol rk hall van... (...) Hrom napot kaptam, ltod, elg volt. E megszentelt idben nemcsak a tudatotokba, hanem a lelketekbe is sikerlt behatolni. A vilgegyetem ltezs-emlkezet rendszere ezutn az n elveim szerint fog mkdni. gy tervezskptelenn vltok (gy is trtnt; ezrt is trekszik a vilguralomra tr szabadkmvessg mgis grcssen a vletlen s a termszetes kivlasztds vgleges kikszblsre! - Cz. L.), s a jv is az enym lesz. Olyan mltat hazudok nektek, amilyet akarok. n meslem el a teremtst, n rom az Evangliumot is. Az n trtnetem a Megvlts, s az n ceremnim az Eucharisztia. Nem tudjtok ezutn megfejteni, hogy az ldozat elfojts, a szabadsg nyomora vagy felmagasztals, a szabadsg transzcendens gazdagsga. (...) A harmadik nap vgn mindig trtnik valami, ha ms nem, megszlal a szfr, vagy a kakas, vagy Mihly fjja rettenetesen a harsont, s megjelenik az Antikrisztus, vagy Krisztus, vagy amit megrdemeltek.” (Ez volt Mefiszt bcsja Leonardtl.) A 231-233. oldal: Amiens, 1519. mjus 2.
7.10. Leonardo fohsza
„Mert vgl mind megtrnk Flig hvk s hitetlenek Szabadkmvesek s rzsakeresztesek Mindenfle hitetlen msok, Mvszek s hamis messisok Etruszkok s magyarok Zsidk s arabok A kt kerub szrnya kzt izzik majd a lda s vakt fehr lesz a k, a kba Megkerl Hrm kristlykoponyja Vgleg Mria fejn fnylik Istvn koronja Vgl mind megtrnk Mert mind, aki l rk letet reml Mind rjvnk vgl Hogy nem lehet lopva inni az dvssgbl Mint bolhk a kutyk szembl Vgl megtrek n is Krisztusban n, aki egsz letemben szvemben parzna voltam Mgis mindig riztelek, Atym, a lelkemben valahol mlyen Ahol az egyetemes ok kr Gylekezett a ltezsem Miatynk, ki lakozol a Mennyben, s nem Hatrokba szortva a Mindensg Mtrixban, Oldozz fl engem, az embert, Akibe a meg-nem-halst s a hallt srtetted Atym, a halhatatlan let erejvel Emelj fl engem a bukott termszet llapotbl Fl, a kebeledre Vilgok szve, Atym.”
VGE A TESTAMENNEK 8. Leonardo da Vinci letrajza
LEONARDO DA VINCI 1452. prilis 15-ikn (a Kos jegyben) szletett Vinci-ben, - Ser Piero jegyz termszetes fiaknt. A kivteles elme (az egyik lexikon a foglalkozst nemes egyszersggel ‘itliai egyetemes lngsz’-knt hatrozza meg) jkor s j helyre szletett. Anyja egyszer parasztlny volt, akivel a fiatal tekintlyes firenzei jegyz r eltlttt nhny kellemes jszakt, s aztn szlnek engedte. Catarina - keresztnevnl tbbet alig tudunk rla, Leonardo sem emlti 7000 oldalnyi jegyzeteiben - megszlte fit, majd az apa gondjaira bzva eltnt a csecsem letbl. Annyi bizonyos, hogy szp lny lehetett, mivel Leonardo az vek sorn kifejezetten jkp ifjv serdlt. Mivel Ser Piernak, az apnak mg sokig nem szletett jabb gyermeke, Leonardnak j dolga volt az apai hzban.
A gondolkodk - ha mg bizonytalan lptekkel is, s az egyhz hallos tkaitl flve - egyre merszebb elkpzelsekkel lltak el. Leonardo letben a terveibl (fantasztikus tallmnyaibl) egyetlen-egy sem valsulhatott meg; - az emberi tuds nem tudta kvetni t. Az utkor most azzal tiszteleg az emlke eltt, hogy apr modelleken kelti letre tervrajzait. Leonardo minden krdsre (kihvsra) vlaszolni akart; nem akadt oly problma, melyre ne tallt volna megoldst; - gy aztn festeni mr nem is maradt ideje. Mindssze t m ltezik, amelyrl biztosan llthat, hogy az keze munkja. Nem volt ttlen, vagy lusta ember. St, llandan tprengett valamin, kis jegyzet-fzeteit az vbe dugva hordta, s ha valami az eszbe jutott, brhol is volt, neki-fogott a szmtsoknak, s a tervrajzoknak. Harmincves korig Firenzben lt. Amikor a San Giovanni-templom sllyedni kezdett, j mdszerrel akarta alapjait stabilizlni. Olyan meggyzen rvelt, hogy a vrosatyk csak miutn elkezdtk a kivitelezst, rtettk meg, hogy kptelensg azokat megvalstani. 1482-ben Milnba utazott; Lodovico Sforznak ajnlotta fel szolglatait. Ekkor fleg trsasgi emberknt ismertk. Blokat szervezett, s lantjtkval kitnen szrakoztatta a vendgeket. Sforza, a Moro meg is lepdtt, s persze nem is igen hitt neki, amikor Leonardo hadmrnkknt mutatkozott be nla. 1502-ben mr a rossz hr Borgik szolglatban talljuk t. Cesare Borgia egsz Itlit meg akarta hdtani, nem hagyta ki Leonardo szlvrost, Firenzt sem. Leonardnak nem voltak skrupulusai; szmra csak kihvsok, krdsek lteztek, amikre vlaszolnia kellett. Pontos katonai trkpet rajzolt a vrosrl, s a Borgit tmogat trk kldttsgnek - akit kt ve mg a pokol fenekre akart kldeni - egy tervet is tadott egy hd vzlatrl, amely az Aranyszarv-bln velne t.
Cesare Borgia buksa utn a firenzei kztrsasg hadi szakrtje lett. Akkoriban ppen a repls foglalkoztatta, s ezzel egybknt nem llt egyedl. Az kor irnt csodlatot rz renesznsz kori ember Ikarosz pldjt kvetve akart a magasba szllni. Leonardo ehhez tanulmnyozta a madarak replst, s anatmijukat. Nha festett is, de gy rezte, festeni is csak akkor tud, ha tanulmnyozhatja az emberi testet. Akkoriban az orvosok sem boncolhattak, mert az emberi test az Egyhz szemben szent volt, s aki hozzrt, olyan bnt kvetett el, amirt az letvel fizetett. Leonardo - taln elsknt az emberisg trtnetben - titokban mgis boncolt, s nem is egyszer, hanem harmincszor! Pontos anatmiai rajzokat ksztett, s elsknt fedezte fel s rta le az relmeszesedst. Lerajzolta azt is, hogyan helyezkedik el az embri az anya testben. (Zelnik Jzsef: TESTAMEN Leonardo evangliuma knyve bortjnak elejn a fnyl, csontszer kr alak metszet (grafika) mintegy emblmaknt, az anyamhben elhelyezked magzatot brzolja.) Jegyzeteit nehz elolvasni, mert gyakran titkosrst hasznlt vagy egyszeren bal-kzzel, tkrrssal rt. Csaldja nem volt. A nk nem rdekeltk, taln a frfiak sem. (Habr fiatalon perbe fogtk Firenzben, hogy bartjval folytatott meg nem engedett viszonyt; - a vdakat tagadta, azokat nem is tudtk bizonytani.) Fest mhelyben mindig sok tantvny vette krl, de bartai nem voltak. Az letbl is magnyosan tvozott, 1519-ben, 67 ves korban. Feljegyeztk rla, mint kln furcsasgot, hogy mr az tvenes veiben aggastynnak ltszott. Szelleme viszont az utols pillanatig nem pihent. Leonardo egyedlll jelensge a trtnelemnek: szabad ember volt, akinek a gondolatait semmi sem kttte meg.
|