Az llammonopolista feketegazdasg
2005.03.16. 16:48
Rendszervltozs s/vagy eredeti tkefelhalmozs magyar mdra avagy az llammonopolista feketegazdasg alapjainak leraksa
1. Trtneti elzmnyek Az vtizedek kizrlagos gyakorlata rvn bergzlt - a gazdasg szereplibe, a trsadalom tagjainak letbe mlyen beleivdott - hatsmechanizmus mkdse mig szinte vltozatlan. A kdri szocializmus, "a gulys-kommunizmus" tbb mint hrom vtizede alatt kialakult egy "szocialista uram-btym kliens-rendszer" (az 1990-1994. kztti idszakra vonatkoztatva a "szocialista" jelzt elhagyhatjuk, a tbbi vltozatlan, - 1994. ta pedig mr minden jra a rgi), amelynek a lnyege szerint az llam-monopolista gazdasgi mechanizmus hajt-motorja a prt-funkcionriusok egy irnyba mutat kzs rdeke, az llamprti szemlyi kapcsolat-rendszer. Az llamprt (a politikai hatalom lettemnyese) meghatrozta a fontosabb pnz-s hitelakcik, s a gazdlkodsi felttelek ‘vonzsi centrumait’, valamint rdek-s cl-irnyultsgt; - az llam (a vgrehajt hatalom birtokosa) ltal a politikai megbzhatsg foka, mint legfbb kritrium szerint kivlasztott s hierarchikus szervezetekbe tagolt tisztviselk pedig vgrehajtottk, pontosabban az egyszer llampolgrok milliival vgrehajtattk a kzpontilag hozott aktulis dntseket. Aki kellen megbzhatnak bizonyult, az kapott zsros llst, j fizetst, ingyen lakst, telket, autt, klnbz kedvezmnyeket s egyb llami juttatsokat. (A Magyar llamvasutaknl pldul mg 1986-ban is trtsmentesen osztottk szt - kizrlag a magasabb beosztst betltk kztt! - a tl magasra srfolt rak miatt eladhatatlannak bizonyult Forma-1-es belpjegyeket. A VASRT-nl mg 1988-ban is ‘egy orszgos lista’ alapjn osztotta szt a marketing vezrigazgat-helyettes a cghez importbl berkezett, kedvezmnyesen megvsrolhat ITT-Nokia sznes televzi-vevkszlkeket, megbzhat elvtrsak kztt. Vagy egy harmadik plda: az 1970-es vekben (1968-tl) a legfbb prt s llami vezetk (gy nhny tucatnyian) ingyen kaptak otthoni hasznlatra sznes televzi-vev-kszlket, ‘vtelmegfigyels’ cljbl. Szemlyes kiltk szolglati titok trgyt kpezte. Ms krds - s ez a sors fintora! -, hogy az els tnyleges sznes tv-tulajdonos Magyarorszgon mgis egy soproni elektromszersz-kisiparos volt.)
Ksbb a politikai megbzhatsg kvetelmny-rendszere egyre inkbb fellazult; 1980-tl kezdve a vezetk kivlasztsban merben j szempontknt mr az is felmerlt, hogy a szakmai vagy politikai vezet-jellt lehetsg szerint ne legyen teljesen kpzetlen, s/vagy tehetsgtelen...
A termel-eszkzk dnt tbbsge, a trsadalmi tulajdon (llami gazdasgok, llami vllalatok, szolgltat intzmnyek), a nagy elosztsi rendszerek (llami kltsgvets, deviza-gazdlkods, bankok s bankhitelek, trsadalom-biztosts, biztosts, stb.) azonban egszen 1988-ig az llam, mint egyszemlyi tulajdonos vagyont kpeztk, az llam kizrlagos felgyelete s irnytsa alatt mkdtek. A szocialista kliensek "aki kapja, marja" kisded jtkai gy szksgszeren csak a fogyasztsi cikkek, a szemlyes fogyasztsra alkalmas javak fltti nfeledt torzsalkodsra korltozdtak.
2. A rendszer-vltozs teremtette j helyzet
2.1. Az tmenet (1985-1988.) Az 1980-as vek msodik feltl felgyorsult a gazdasgi-pnzgyi-jogi erjedsi folyamat, aminek - mint utbb kiderlt - az llami tulajdon lebontsa, eladsa s magnostsa volt az elsrend clja. Az llami tulajdont kezel, mkdtet gazdasgi vezetk, kizrlag magnclbl, elkezdtk kihasznlni a jogi szablyozs korltait, ellentmondsait s hzagait; - elkezdtk a rjuk bzott ipari, kereskedelmi s szolgltat vllalatokat, bankokat, intzmnyeket gy irnytani, mintha az zlet, a vllalkozs teljes egszben az magntulajdonuk lett volna. Csodk csodja, a mkd tkk elkezdtek valban mkdni, pnzt termelni, - de persze nem a tulajdonos llam javra... Az llam-szocialista jogi-s pnzgyi (valamint ad-) szablyozs kptelen volt kvetni, kezelni s feldolgozni ennek a pseudo-s prekapitalista felvirgzsnak a kzvetlen anyagi kvetkezmnyeit. A fknt mindenfle gazdlkodsi s pnz-gyi trkkk (st, effektv csalsok) rvn keletkez "rtktbblet" (mint vezeti prmium, nyeresgrszeseds, reprezentci, deviza-elltmny, kl-s belfldi ki-kldetsi kltsg, rfolyam-nyeresg, lelzingelt aut, vagyonjegy, osztalk, zlet-szerzsi s egyb jutalk, fiktv megbzsi dj, kenpnz, ajndk, stb.) majdnem teljes egszben az gyesked, ‘vllalkoz tpus llami vezetk’ magnzsebeibe vndorolt. A klnfle banki s egyb pnzgyi tranzakcik (vlt-s ktvny-gyletek, stb.) bebortottk, elleptk a teljes gazdasgi-pnzgyi letet - az llami jvedelmek (pl.: nyeresg - nyeresgad) egyre nagyobb hnyada tnt el, illetve vlt fl-leglisan vagy teljesen hivatalosan, de kzvetlenl magnjvedelemm...
2.2. A spontn privatizci (1988-1991.) Az tmenet vgre zmben olyan - mr csupn formlisan, jogilag szocialista tulajdon - vllalat-birodalmak alakultak ki, amelyek szinte kizrlag az egy-szemlyi, kvzi-tulajdonos vezet veznyszavaitl fggtek, teht a teljhatalm r szemlyes knye-kedvnek kiszolgltatva mkdtek. Ezek az j veznyszavak pedig mr sem az llam, sem a trsadalom, sem a dolgoz kollektva rdekeit nem tkrztk, - ezzel szemben valjban a vagyon, a pnz, a piaci hatalom magnkzbe trtn kimentst tztk ki legfbb clul.
Kvetkezett teht a formlis-jogi tulajdonos-vltozs, vagyis a termel-eszkzk, az ingatlanok, a hitel-pnzek vgs kirustsa. gy 1988-ban megkezddhetett az n. ‘spontn privatizci’, ami lnyegben azt jelentette, hogy a rendszervltozs elksztsre lzas sietsggel megalkotott (hevenyszett) tmeneti jogszablyok laza s rugalmas talajrl elrugaszkodva a kedvezmnyezett helyzetben lv poszt-szocialista vezet szinte teljesen nllan, szabadon vlaszthatott, hogy a neki megtetsz akrmelyik vagyontrgyat - "zens llami ksrettel" - mikor, milyen felttelekkel, mi mdon s milyen ron teszi a sajt magntulajdonv. Ez egszen 1990-ig fknt abbl llt, hogy a mg mindig igen jelents pnz-eszkzkkel rendelkez llami bankok (pl.: Demjn Hitelbankja), kereskedelmi nagyvllalatok (pl.: SKLA-COOP, Dlker, stb.), sajt-intzmnyek (pl.: Ifjsgi Lapkiad Vllalat) s politikai szervezetek (pl.: DEMISZ, MSZMP-MSZP, stb.) egyre msra alaptottk leny s szatellit-vllalkozsaikat (pl.: NEXT 2000, tlet s ni Kft., Reform Rt., CO-NEXUS Rt., stb.). Azok az llami nagyvllalatok (pl.: Szerszmipari Mvek, Szerszm-s Gp-rtkest Vllalat, VIDEOTON, PGP, ptipari vllalatok, stb.), amelyek nemcsak kszpnzzel, de kiterjedt zleti kapcsolat-rendszerrel, piaci vevkrrel, illetve hagyomnyosan jl jvedelmez tevkenysgszerkezettel is rendelkeztek, - megkezdtk a vllalat fokozatos, bellrl kifel halad kirtst, vagyis: "n-privatizcijt". Lassanknt az anyavllalat valamennyi mg hasznlhat rtkt kimentettk. Az llami tulajdonban megmaradt ‘Kzpont’ tovbb cipelte magval az adssgokat, hiteltartozsokat, krnyezeti rtalmakat, elrontott s flbehagyott beruhzsokat, a htrnyos jogkvetkezmnyeket s a ktes kimenetel pereket, majd rtkeit vesztve ltalban n. kirlt holdingg roskadt ssze. A vagyon, a mkd tke, a piackpes tevkenysg pedig tovbb lt a hald vagyonkezel kzpont kr alaptott szatellit-trsasgokban, amelyek rszben vagy egszben mr eleve, vagy elbb-utbb magntulajdonba kerltek. A kirlt holding minden terhvel egytt llami tulajdon maradt, s az vek sorn tbbnyire a felszmols, vagy a vgelszmols sorsra jutott, miltal a maradk eszkzk is - potom ron - magntulajdonn vltak...
2.3. Az intzmnyes privatizci (1991-1996.) Tekintve, hogy a poszt-kommunista, MSZP-s nmenklatra-burzsozia kezbl a kzponti trvnyhoz s a vgrehajt hatalom monopliuma is legalbbis 4 vre kicsszott; szksgess vlt a spontn-privatizcis szabad-rabls intzmnyes keretek kz terelse, magyarul: konszolidlsa. Klns hangslyt adott a krdsnek az a kormny-koncepci rangjra emelked (egybknt sajnos hibs) pnzgyi teria, miszerint az orszg kls adssgt a privatizci konvertibilis bevteleibl kell visszafizetni. Fl volt ugyanis, hogy az llami vagyont a nmenklatra esetleg teljes egszben kisajttja. Ezrt aztn - nyilvn mg ppen idejben - kzbelptek Magyarorszg klfldi hitelezi! (Nmi magyarzat: Az 1990-ben ‘mg csupn’ 20,5 millird USD kls llam-adssg elvileg egyszerre, egy sszegben "knnyedn" kifizethet lett volna a privatizlhat llami vagyon akkor mintegy 60 millird USD-re becslt piaci rtkbl. Trfsan mondhattuk is, hogy az llami portfoli lnyegben teljes egszben a klfldi hitelezk tulajdona, - s "mg marad" is cca. 40 millird USD-nk! Persze - nem gy lett. Ma, 1996-ban a mg privatizlhat llami vagyon kb. 6 millird USD, - a kls llamadssg brutt 35 millird USD. Mindez azonban akkor mg - elre - sajnos nem volt lthat... Vagy mgis?!) Mivel az talakulsi s a trsasgi trvny nem volt elgsges a magnosts trvnyessge ltszatnak megrzshez, radsul potencilis vevknt, "vagyon-ignylknt" belpett a klfld is - kln nevestett privatizcis trvnyeket, jog-szablyokat kellett alkotni s bevezetni; s szksgess vlt az llami privatizcit irnyt s bonyolt hivatal, az llami Vagyongynksg fellltsa is. Nagyon kellett mr egy kln, csak az llami vagyon magnostsval foglalkoz intzmny, amely tevkenysge formlisan, jogilag is elvlik az llam, a kormny operatv mkdstl; amelynek tlkapsaitl, esetleges tvedseitl, mhibitl az llam akr el is hatrolhatja magt; de amelynek a dntseit, ha csak kzvetve ugyan, de mgis az llam irnytja, vagy legalbbis felgyeli.
A kampnyszer privatizci Antall-rba es veiben (1990-1993.): megsznt a spontn privatizci (1990.); kzvetlenl rtkestsre kerlt (ktharmad rszben klfldi vevk rszre) a privatizlhat llami mkd tke 35-40 %-a (1993-ig); csdbe s tnkre ment, felszmols vagy vgelszmols sorsra jutott, s ezltal nevetsgesen olcsn szintn eladsra kerlt az llami portfoli tovbbi 15-20 %-a (1994-ig); vgszra ugyan, de mgis csak kialakultak a privatizci intzmnyes s uni-formizlt jogszablyi keretei (1994-ig); a krptls, az MRP, valamint az E-hitel jogintzmnyeinek megteremtsn t megszletett a lakossg, az egyszer polgrok s/vagy a dolgozk tulajdonhoz jutsnak elvi lehetsge (1994-ig), ami azonban a portfolihoz-juts jelents volument kpvisel, tmeges gyakorlati megoldsv sohasem vlhatott, mert:
Az intzmnyes privatizci a Horn-korszak veiben (1994-1996.): fknt klfldi vevknek rtkestette a legfontosabb kzzemi szolgltatsok teljes szektort (elssorban az energiaszektort); - sszessgben magnostotta teht az llami portfoli tovbbi 20-30 %-t (1996-ig); az j privatizcis trvnnyel gyakorlatilag kizrlagoss tette a kszpnzes vsrlst (1995.); lnyegben ellehetetlentette a krptlst, az MRP-t s az E-hitel privatizcis cl alkalmazst; gy a szles nprtegeket teljesen s vglegesen kirekesztette az llami vagyon magnostsbl, miltal: a portfolihoz-jutst a klfldiek, a multinacionlis trsasgok s a velk ssze-fondott belfldi bank-, mdia-s politikai arisztokrcia - a nmenklatra s a prt-, illetve ‘fl-llami’ lobbyk privilgiumv tette.
3. A magyar mkd tke torz tulajdonosi szerkezete Induljunk ki abbl - mert ez a trtneti valsg -, hogy Magyarorszgon 1985-ben, a szocializmusbl a kapitalizmusba val vidm tmenet kezdetn mg a termeleszkzk ssztrsadalmi tulajdona volt uralkod. Ltezett egy szk rteg, a prtllami, gazdasgi-politikai vezet elit, valamint "a vezetettek" 10 millis tmege, - mde a termeleszkzk magntulajdonval jelents mretekben nem rendelkezhetett senki. Felttelezhet, hogy az elit (maximum nhny szzezer f) tagjainak szemlyi fogyasztsa 10-20-szorosan is meghaladhatta egy tlagpolgr fogyasztst; - tovbb jl elkpzelhet mg az is, hogy egyesek (nhny tzezer f) tulajdonban 20-50 milli forintnyi rtk ing s ingatlan vagyon, esetleg forint-bett, valuta-tartalk, netn nemesfm vagy kszer-kszlet halmozdott fel. A felhalmozdott magnvagyon ugyanis a ksbbiek sorn a portfolira-vlts gretvel kecsegtethetett; kzvetlenl, vagy akr a szksges konverzik utn a privatizcis tranzakcikban a vtelr anyagi alapjt kpezhette.
Leszgezhetjk azonban, hogy Magyarorszgon az tmenet kezdetn mg csak elenysz szmban, mrtkben voltak jelen: klfldi tksek, bankrok, magnbefektetk, multinacionlis trsasgok; belfldi tksek, portfolira hes bankok, potencilis magnbefektetk; befektethet jelentsebb trsasgi-, banki-, illetve magntkk; belfldi befektet-trsasgok, pnzgyi lobby-k, - egyszval nem ltezett az orszgban olyan szmottev sszeg, szabadon be-fektethet, koncentrlt kszpnztke, amely - mint potencilis vtelr-tmeg - a privatizland, 60 millird USD rtket kpvisel llami portfolival szembe-llthat lett volna.
Ez az alaphelyzet - furcsa mdon - jelentsebb mrtkben egszen a rendszer-vltozsig (1989.) nem mdosult. A kapitalizmus kszbn Magyarorszgon alig-alig jelentkeztek mg a klfldi befektetk, - a privatizcis portfoli-vsrlshoz szksges kszpnz-tkvel, vagy mobilizlhat likvid vagyonnal pedig a belfldi magnszemlyek jelents szmban nem rendelkeztek. A ‘privatizcira hv gongtsig’ mg nem ltszott, mibl lesz a cserebogr... Hogyan magyarzhat akkor mgis, hogy alig 1-2 v elteltvel nhny tucat "magyar befektet" mris sok-millirdos vllalat-birodalmak (pl.: Vrszegi-FOTEX, Mt-KORDAX, Szles-VIDEOTON, Feny-VICO, Nagy-CAOLA, Lszl-CO-NEXUS, Rnyi-NOVOTRADE, Palots-PHARMA-FONTNA s Hujber--INTERTRAVERZ, stb.) tulajdonosa?
Ksrletet teszek nagyvonal, megkzelt becslsre; - hogy legalbb globlisan meghatrozzuk a magyarorszgi mkd tke tulajdonosi sszettelt, ezen bell a magyar tulajdon mkd tke nagysgrendi szerkezett.
Amennyiben felttelezzk, hogy mintegy 200 fre tehet azok szma, akik 1-10 millird forint nagysg mkd tke tulajdonosai - k a magyar nagytke kpviseli -, gy megllapthatjuk, hogy a magyar nagytksek tulajdonban lv mkd tke becslt sszrtke kb. 1000 millird forint. (ti. 1996-ban) rdekes sajtossg, hogy az a kzptks rteg - akik tulajdonban egyenknt maximum nhny szz-millis mkd tke lenne elkpzelhet - szrvnyos kivtelektl eltekintve gyakorlatilag hinyzik, pedig normlis fejlds tke-koncentrci esetn e rtegnek kellene a legszmosabbnak lennie; - a tmeges kzptktl lenne elvrhat, hogy ltalban a piac meghatroz ereje legyen. Ezzel nem azt akarom lltani, hogy Magyarorszgon a nhny szz-millis kzpzemek gy, ahogy van hinyoznak - br a szmuk, sajnos, elenyszen kicsi -, hanem csupncsak azt, hogy a kzptks rteg hinyzik. A mg ltez (ugyanis legnagyobb rszk, sajnos, a felszmols sorsra jutott) kzpzemek furcsamd’ llami tulajdonban rekedtek. A nyugati befektetknek nyilvn nem kellettek, a legnagyobb rszk az elmlt 6-8 v sorn tnkrement; - a tllk pedig ahhoz tl nagy falatnak bizonyultak, hogy akr a menedzsment, akr ms hazai befektet azonnal megvsrolhassa ket. A kzpkategrij zemekben megtestesl magyar (llami) tulajdon mkdtke becslt sszrtke szintn kb. 1000 millird forint. A kzpzemeken vezetknt "ugrsra kszen" mg mindig rajta lnek a nmenklatra megbzhat "szakemberei"; - arra vrnak, htha az llam egyszer csak ‘hirtelen felindulsban’ valami gyes jogi trkkel nekik ajndkozza a vllalatukat. Az llam azonban nem tallja a szalonkpes megoldst. Mindekzben persze nagy fontoskodva folyik a vagyon folyamatos, vidm fellse. Kistkseknek tekinthetjk azokat, akiknek a tulajdonban maximum 10-20-50 millis nagysgrend mkd tkk tallhatk. A kistkk becslt sszrtke nagyjbl 250-300 millird forintra tehet. A fentiek alapjn megllapthat, hogy a magyar mkdtke-tulajdon becslt sszrtke mintegy 2300 millird forint, amelybl: - 1000 millird forint kb. 200 f nagytks magntulajdona; - 1000 millird forint kb. 1500-2000 llami tulajdon kzp-vllalkozsban (rszvnytrsasgokban, kft.-kben) testesl meg; - mg - 300 millird forint nhny tzezer kistks magntulajdonban sszpontosul. A Magyarorszgon mkd ipari, banki, kereskedelmi s szolgltat ssztke "fennmarad", nem magyar tulajdon hnyadnak becslt sszrtke kb. 3000 millird forintra tehet, amelynek tulajdonjoga kb. fele rszben privatizcis kivsrlsbl, fele rszben tkebehozatalbl, illetve tkeemelsbl szrmazik. A klfldi tke a magyar gazdasgban egszben nagytkeknt van jelen. Az elmondottakbl a kvetkez globlis sszefggsek szrhetk le: - az sszes mkd tke rtkben a klfldi tulajdon arnya kzel 57 %; - a kzptke - arnya kzel 19 % (nagyon kevs) - "g s fld kztt lebeg", a klfldnek nem kell, a magyarok nem tudjk megvenni, fellse folyik; - a nagytke rszarnya kb. 75 %, ami megdbbenten magas, - radsul: - a nagytke sszrtkben a tulajdoni arny 3:1 a klfldiek javra.
Taln mondanom sem kell: a lert tulajdonosi arnyok kialakulsban lnyegben semmilyen tudatossg nem fedezhet fel - azok spontn torz sszkpet mutatnak. Klnsen feltn a nagytke rendkvl magas rszarnya, ami arra utal, hogy Magyarorszgon semmifajta eredeti tkefelhalmozsi folyamat nem zajlott le, - a kapitalizmus kialakulsa egyszer s mind maximlis tkekoncentrcival prosult.
4. A magyar nagytke ltrejttnek specilis sajtossgai Tekintettel arra, hogy a becslt 200 f, tlagosan 5 millirdos magyar nagytks szemlynek a privatizcis aranykor kezdetn nagyjbl ppen gy nem volt egy fitying befektetni val kszpnz-tkje sem, mint a tbbi 10,5 milli f egyszer honpolgrnak; a szolid, egy az egyben vsrls helyett tletesebb mdszerekhez kellett folyamodni. Kptelenl stt s gtlstalan liberalizmus, farkastvgy anyagiassg s/vagy (ti. a msik oldalrl) a ma szletett - ldozati! - brny jmborsga kellett ahhoz, hogy ez a mai abszurd-irracionlis tulajdonlsi kplet elllhasson! Ordas ragadozk az egyik, - mindent eltr, szeld juhnyj a msik oldalon.
Egyszeren hazugsg ugyanis az az llts, hogy akik tkss akartak vlni, azok vllalkoztak, tkt szereztek, meggazdagodtak, - akik pedig gymond nem voltak elgg vllalkoz szellemek, azok "hoppon maradtak"; vagyis ht: ks bnat - eb gondolat. Semmifle pozitv termszetes kivlasztds nem mkdtt, hanem ismt csak a j-reg, flvszzada megszokott kontraszelekci rvnyeslt! Gondoljuk csak vgig: a ‘80-as vek elejtl kezdden mr voltak ugyan nhny szzan, akik idejekorn rbredtek, hogy ez az egsz reform-kommunizmus egy nagy smafu; nosza, ki is jelentkeztek minden hivatalos nyilvntartsbl, eldobtk munkaknyvket, "elkezdtek vllalkozni", s soha tbbet nem fizettek semmilyen adt vagy jrulkot senkinek. Ma is csupn mint termszetes szemlyek lteznek, - mint adalanyok, nem. Ezek a vllalkozk persze 10-15 v alatt ssze is vllalkoztak s adcsaltak 100-200 milli forintos vagyonokat, kszpnz-tkket, - amit azta vagy elkrtyztak, vagy sem. Ezekbl a legfeljebb 100-200 millis vagyon jstet dzsentri-vllalkozkbl azonban soha nem lett nagytks - k megmaradtak kistkseknek (lsd: az elz pontban). A nagytksek egszen mskppen jutottak a tbb millirdos mkd tkikhez; ti. nem folyamatos adcsalson alapul ‘eredeti tkefelhalmozs’ tjn, hanem - "adcsals nlkl" - hirtelen. Mert a rendszervlt Magyarorszgon belfldi magnszemly - effektv tkeer hinyban - kizrlag csak jogi s szmviteli (gyvdi s knyvszakrti) trkkk rvn vlhatott millirdoss. Akkor is csak a regnl hatalom kegyeltjeknt! Fiktv s sznlelt (semmis), antedatlt adsvteli szerzdsek, arnytalan rtkek cserje, fiktv trsasg-alaptsok s hamis felrtkelsek, fiktv szellemi s egyb apportok, eltlzott rszvnyrfolyam-becslsek vagy ingatlan-s szellemi apport-rtkelsek, fantom-trsasg alaptsok, vagyonkezelsi-kivsrlsi konstrukcik, fiktv fzis s/vagy sztvlsi tranzakcik, bennfentes rszvny-kereskedelem, kampnyszer krptlsijegy-felvsrlsok, knyvviteli mrlegek meghamistsai, millirdos adcsalsi trkkk, vagyon-kimentsek tmkelege kellett ahhoz, hogy prszz pratlan mohsg gtlstalan ember - tisztelet a kivtelnek - mindenfajta sajt kszpnz kockztatsa nlkl millirdos tkss vlhasson!
Nzzk meg modellszeren, mi is volt a holtbiztosan bevl receptje a millirdos mkdtke-szerzsnek, - milyen alapvet tnyezk egytt-s kzremkdsre volt szksg a nagy sszeg tranzakcik sikeres lebonyoltshoz! Az erszakos lngelme, a nagy zleti vllalkoz, a fradhatatlan trsasg-szervez, a mindentt bennfentes, a klfldi kapcsolatok s/vagy a bankok kegyeltje, a korltlan hitel-felvev, mindenki elvtrsa, a nagy tlet-ember, - aki elhatrozta, hogy nagytks lesz Magyarorszgon, hiszen eleve annak szletett. A kollaborns jogalkots s jogalkalmazs, amely tudatosan cinkos, hzagos, zavaros-ellentmondsos, "az gyis bekvetkez dolgokat j elre megenged" szablyozssal, - illetve a valsg esemnyei utn csak tessk-lssk kullog, tesze-tosza jogalkalmazssal (vagy ppen a nem alkalmazssal) lehetv tette a horribilis magnvagyonok szempillants alatti szakrt sszelopst, papron makultlanul tiszta gymenettel; gyvdi, cgbri, knyvszakrti zens dsz-ksrettel. "Beptett" vezetk, szakrtk, gyintzk (kzvetett alkalmazsa, vagy pp clirnyos beltetse), "szemlyes ismeretsgek" ignybevtele a dntshoz pozcikban - az llami vagyonkezel szervezetekben s a kompetens llami hatsgoknl, a minisztriumokban, a Cgbrsgnl, a hitelnyjt bankoknl, a hrkzl szerveknl (a mdiumoknl), a trsadalombiztostsi, illetve a helyi nkormnyzatoknl, a politikai prtokban s ms informlis szervezetekben. Exkluzv konzorciumok, egyttmkdsek, "kz kezet mos" forrs-biztostsok, szablytalan gyletek hivatalos nylbetse, klcsns szolgltatsok, elvtrsi szvessgek, kedvezmnyes zleti szerzdsek eleve preferlt szemlyekkel... sszefonds klcsns "zletszerzs", s/vagy egyb "szolglatttel" rvn kl-s/vagy belfldi tancsad, illetve auditor (vagyonrtkel) cgekkel; - esetleg kzvetve vagy kzvetlenl az llami Vagyongynksggel, vagy annak valamely rdekeltsgvel, alrendelt szervezeti egysgvel. Clzott (eleve korrupt) tenderek, exkluzv versenyplyzatok szervezse s lebonyoltsa, irnytott rtkelse; abbl a clbl, hogy a privatizci trgyt kpez vagyontrgy pp a kvnt szemly magntulajdonv vljk, a szmra legkedvezbb felttelekkel. Korrupt bankrok, akik fiktv, s/vagy nem rtkarnyos fedezet-igazolsra, s/vagy "20 % kszpnz, jutalk visszacsurgatsval" nagy sszeg hiteleket nyjtottak nknyesen kedvezmnyezett clszemlyek rszre. Az irnytott, exkluzv hitelnyjts lnyege, hogy kizrlag a preferlt clszemly kaphassa meg az adott clra nyjthat hitelt, senki ms. A banki korrupcis gyletek, a nagyszabs s sszetett hiteltranzakcik mgtt a httrben mindig - ltszlag ssze nem fgg - n. "magnjogi szerzdsek" hzdtak meg, amelyek a nem hivatalos, nem publikus lnyeget tartalmaztk, ti. azt, hogy milyen elnyhz, portfolihoz vagy kszpnzhez jut a hitelrt cserbe a bankr. Az "ltalnos" n. bankkonszolidci sorn sokszz-millird forintnyi olyan, az ads ltal soha vissza nem fizetett hitel kerlt banki vesztesgknt lersra - s vgs soron az adfizetk pnzbl az llami kltsgvets ltal kifizetve -, amelyrl a hitelfelvev ads s a hitelnyjt bankr egyarnt j elre tudtk, hogy a hitel sszege soha nem trl vissza, teht lnyegben nem hitelrl, hanem korrupt ajndkrl van sz. A megvsrolt, meg-s lefizetett mdiumok ltal folyamatosan s clzatosan kzlt dezinformcik; - a hatsgok, a kzvlemny, az llami tisztviselk flrevezetse, manipullsa rdekben. Szksg esetn bizonyos dolgokrl a hallgats megfizetse. Hamis image terjesztse preferlt clszemlyekrl. Mindig az adott konkrt clnak megfelelen - "vltott lovakat alkalmazva" - a maximlisan lojlis gyvdi s knyvszakrti asszisztencia gtlstalan tlfizetse, s ezltal korltok nlkli felhasznlsa.
5. A leszrhet ltalnos tanulsgok Az eddig lertakbl is kitnik, hogy Magyarorszg a gazdasgi-pnzgyi vlsg mellett rendkvl mly erklcsi vlsgban is van. Korrupci persze mindegyik modern trsadalomban, minden politikai-gazdasgi rendszerben ltezik, hiszen a bizonyos, mg elviselhet (de hol a hatr?!) mrtk politikai-hatalmi/gazdasgi-tulajdonosi-vezeti sszefonds egyszeren kikszblhetetlen. A hatalom s a gazdasg elssorban szemlyes kapcsolat-rendszereken keresztl mkdik, s - mint tudjuk - "minden szentnek maga fel hajlik a keze". Bizonyos mrtk, a jogszablyokat kijtszani igyekv "egyttmkds", barti s/vagy rokoni korrupci teht mg az egybknt egszsges trsadalmakban is elkerlhetetlen. A mai magyar trsadalom azonban vgzetesen beteg. A korrupci ma nem mellkesen, egyszeren mint kros "mellktermk" ltezik, hanem egyenesen a mg gy-ahogy egyltaln mkd gazdasgi-pnzgyi s egyb lnyeges folyamatok alapvet mkdsi elvv, mdjv vlt. A posztszocialista-monopolista llami mkds, a kltsgvetsi (ad) s az jra-elosztsi koncentrci, illetve az e folyamatokkal rszben ellenttesen, szemben mozg kapitalizlds egyarnt szerves, intzmnyes megvalstsi mdszere a korrupci, amelynek a legfontosabb jellemzi a kvetkezk: a monopolista politikai-, llami-, mdia-, s bank-hatalom mind egy kzben, - az univerzlis, kzs elit kezben sszpontosul; a mai egyetemes elit tagjai szemlyesen nagyjbl ugyanazok, akik az elz 40 vben az MSZMP-MSZP-s politikai nmenklatra tagjai, kedvezmnyezettjei vagy kzvetlen kliensei voltak; tekintettel arra, hogy az llam-szocializmust 1990-ben felvltotta (?) az llam-kapitalizmus (v.: rendszervltozs!); - a nmenklatra kett vlt: tksekre- nagytksekre s llami-vagy egyb (bank-, mdia-, stb.) alkalmazottakra: a hatalmat, a pnzt, a vagyont viszont egyformn mohn akarjk; a nmenklatra-burzsozia a kalkban kitervelt s vgrehajtott privatizci sorn szervesen sszefondott a klfldi nagytks-befektetkkel, st, a multi-nacionlis tancsad cgekkel is, hiszen azok mutattk meg szmra a vagyon-szerzs, az anyagi dvzls tjt; a nmenklatra-burzsozia kisebbik fele korbbi politikai hatalmt millirdos vagyonokra vltotta, - a nagyobbik fele pedig llami-s egyb alkalmazottknt asszisztl(t) mindehhez; a lnyeg, hogy az jkapitalista nemzetkzi-magyar arisztokrcia egyetlen tagja sem jrt rosszul: - a klfldi befektetk olcsn, lertkelve jutottak mkd-tkhez; - a multinacionlis tancsadk risi pnzeket kaszltak, - a privatizlt vagyon piaci rtkbl tlagosan 4-5%-os megbzsi djhoz, sikerdjhoz jutva; - a magyar nagytksek mindegyike gy juthatott millirdos vagyonhoz, hogy egyetlen forint sajt kszpnz-befektetst sem kellett eszkzlnie; - a mindezen tranzakciikhoz az llami-s egyb alkalmazotti sereg asszisztlt: a vagyonrtkelk (auditorok) lertkeltk az llami vagyont, az gyvdek is ravasz-trkks szerzdseket rtak, a cgbrk a bejegyzskor minden fikcit befogadtak, a bankrok korrupcis hiteleket nyjtottak, a privatiztorok meg (V) mindent olcsn eladtak; s a sajt lelkesen tjkoztatta a kzvlemnyt az elrt nagyszer eredmnyekrl. gy vgl is a nmenklatra-burzsozia mindkt szrnya elgedett lehetet; - sokkal rosszabbul azok sem jrtak, akik az els leosztsban nem lettek rgtn nagytksekk, hiszen pldul miniszterknt, llamtitkrknt, bankvezrknt, privatiztorknt, tancsadknt, gyvdknt, knyvszakrtknt, kirendelt fel-szmolknt-vgelszmolknt, vezrigazgatknt, televzis-sztrknt - netn egyszer prtemberknt-kpviselknt bsgesen jutottak-jutnak olyan leglis s illeglis jvedelmekhez, amelybl a msodlagos eredeti tke-felhalmozs is knnyedn megoldhat, megvalsthat.
Tekintve, hogy a nmenklatra-burzsozia nagytks-tks tagjai llandan s folyamatosan korrumpljk az llamappartust, az llamhivatalokat - jabb s jabb jogszably-szegsekkel, jogtalan elnyk kicsikarsval, effektv nagy-szabs ad-s vmcsalsi trkkkkel jabb s jabb tbblet-jvedelmekhez jutnak -, azok minden szablytalansgot elnznek, hiszen a kszsgesen juttatott trvnytelen preferencikrt cserbe rsz-vagyont, portfolit s fleg kszpnzt (csszpnzt) kapnak... A tke koncentrcija s centralizcija teht gy valsul meg, hogy tksek s llamhivatalnokok klcsnsen egymst tmogatjk; - sok esetben a kapcsolat olyannyira szoros, hogy tks s llamhivatalnok valjban egy-s ugyanaz a szemly: tulajdonkppen az arisztokrcia egyetlen tagjrl sem lehet biztosan tudni, hogy mikor melyik (gondoljunk csak pl. az Olajgate gyre) ‘oldalon’ ll...
A lertak alapjn meg kell llaptanunk, hogy a korrupci gyakorlati centruma jelenleg maga a prekapitalista llam. Igen slyos jelensg - a korrupci "legfejlettebb" formja -, hogy a legersebb prekapitalista rdekcsoportok, elit-csoportosulsok, lobbyk tagjai s kpviseli magn az llamon bell fejtik ki "szervez s nszervez" tevkenysgket sajt hatalmi s anyagi rdekeik hatkony rvnyestsre, a politikai, a trvnyhoz s az llami vgrehajt tevkenysg manipullsval. Fl, hogy mra a politikai hatalom (a prtok) s a gazdasg, illetve a nagytke s az llam kpviselinek, tisztviselinek s vezetinek rdek-kapcsolatai olyannyira sszefondtak, hogy az mr jelents mrtkben veszlyezteti a trvnyhoz s a vgrehajt hatalom jogi s anyagi fggetlensgt, jogi s erklcsi tisztasgt.
|