czl
czl
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Könyvek
 
Publicisztikák
 
Versek
 
Szinopszisok
Szinopszisok : Telefónia kisasszony hálószobatitkai

Telefónia kisasszony hálószobatitkai

  2005.05.06. 19:20


A magyar távközlés privatizációjának igaz története - a MATÁV-tól Telefóniáig... Miss Telefónia hálószobatitkai (három és fél miniszteri interjúval) Írta: Czike László Vácon, 2002. őszén S Z I N O P S Z I S A mai, modern polgári társadalom globális struktúrájának növekedési hormonja a pénz, oxigénje pedig az információ. A XX. század technikai fejlődése alapvetően két meghatározó „bummot” hozott az infrastruktúra területén, - a közlekedésben, illetve a távközlésben. Vagyis előbb a helyváltoztatásban; majd mikor „kiderült”, nincs időnk minden üzleti vagy magán-akciónkban személyesen megjelenni, - a „közlekedés nélküli” információszerzésben, vagyis a telekommunikációban... Túlzás nélkül állíthatom, hogy a múlt század utolsó negyedében a világ veszélyes pályára lépett; az elektronizáció és a digitalizáció megteremtette az interaktív multimédia kézzelfogható lehetőségét, s ezzel totális egyeduralmát az információ előállításában, tárolásában, továbbításában és felhasználásában, ami még tovább „személyteleníti” üzleti kapcsolatainkat, hivatalos és magánéletünket. Valóságos kockázattá vált, hogy a technikai eszközök átveszik az uralmat az elővigyázatlan ember felett, - s valóban: a modern, a kor követelményeivel lépést tartó ember már képtelen lenne megszervezni és élni az életét televízió, mobiltelefon és PC, vagyis személyi számítógép használata nélkül. A közlekedési forradalom (az autó) egyrészt hihetetlenül megnövelte az ember mozgásterét, mozgási szabadságát; másrészt - részben „átvéve” a test izmainak szerepét - elkorcsosította a test fizikai teljesítőképességét. A telekommunikációs forradalom valóságos „információ-robbanást” idézett elő; miáltal hihetetlenül megnőtt az emberi agy potenciális befogadó-, illetve akció-képessége, - másrészt viszont a számítógép használata részben el is korcsosította az ember agyi izmait, hiszen aki mindent a PC-jével végeztet el, lassan elfelejti az egyszeregyet is... De az elmúlt évtizedekben végbement egy újszerű folyamat is, amelyet röviden az elektronikus telekommunikációs szolgáltatások integrációjának nevezhetünk. Ez azt jelenti, hogy a digitalizáció megteremtette az eddig különálló szolgáltatások hálózatai és funkciói összekapcsolásának konkrét gyakorlati lehetőségét, ami egy egységes, sokfunkciós, összefüggő rendszert eredményezett, - másrészt merőben újszerű technológiák kigondolását és alkalmazását tette lehetővé. Arról van szó, hogy nincs többé külön rádió, külön televízió, külön telefon, külön információ-közlés és feldolgozás (tárolás, lehívás, elemzés, értékelés, stb.), - egységes rendszerű telekommunikáció van, amelynek eddigi legmagasabb vívmánya az internet, az információs szupersztráda, a világháló, melyben az összes eddigi szolgáltatás, azok bármelyike egyben, egyszerre (egyidejűleg) valósítható meg. A számítógépünk monitorján filmet nézhetünk, interneten levelezhetünk, könyvet olvashatunk, vásárolhatunk, zenés és képes üdvözletet küldhetünk egymásnak, nézhetjük bármelyik televízió műsorát, hallgathatunk zenét, s mobiltelefonunkon bármilyen banki tranzakciót is végrehajthatunk; sőt, tőzsdei híreket olvashatunk, tévét nézhetünk, vagy a „videofonon” láthatjuk is, akivel telefonon beszélgetünk. Ezt az új „világot”, amelynek a technikai alapja (mint hardver) az integrált tele-kommunikációs rendszer (hálózat), lényegi tartalma (mint szoftver) pedig az ilyen vagy olyan információ, - Telefóniának nevezzük, ami az emberiség új korszaka. Könyvemben azt az izgalmas privatizációs folyamatot igyekszem bemutatni, ami Magyarországon 1990. és 1998. között ment végbe; s a legfejlettebb európai országokhoz képest jelentős fáziskéséssel ugyan, de mára mégis létrehozta azt az eszközrendszert, amely technikailag nélkülözhetetlen Magyarország számára az úniós belépés telekommunikációs követelmény-szintjének a teljesítéséhez. Vázolom a rendszerváltáskor (1990.) örökölt állapot elmaradottságát; honnan is indult a modernizációs folyamat, - majd rátérek a privatizáció történetére, melyet a leglényegesebb tények, adatok ismertetése mellett koncepciók ütköztetésével, szakmai és személyes konfliktusok elbeszélésével „teszek izgalmassá”; három és „fél” miniszterrel készített interjúk révén. Az alaphelyzet a későbbi ipari („félig távközlési”) miniszter, Pál László és az Antall-kormány közlekedési és hírközlési minisztere, Siklós Csaba közötti szakmai konfliktussal indul, majd „kiteljesedik”. Célom lehetőség szerint minden tekintetben a szakmai (objektív) igazság feltárása és megismertetése; természetesen a szubjektív körülmények (indítékok) teszik igazán színessé a történetet, amelyet a miniszteri mélyinterjúk reprezentálnak. 1. Rész: A korrupciós lobby-érdekek abszurditása A rendszerváltás pillanatában a telefon-szolgáltatást országosan a Magyar Posta, állami nagyvállalat bonyolította le, amely tulajdonképpen három nagyvállalati tevékenység-komplexumot foglalt magában: (1) a klasszikus postaszolgálatot, (2) a vezetékes távközlést és (3) a vezeték nélküli hírközlési szolgáltatásokat. Ahhoz, hogy tiszta profilú, versenyképes társaságok jöjjenek létre, - három külön részre osztották a Magyar Postát, ezekből alakult a három nagyvállalat: a Magyar Posta, a Magyar Távközlési Vállalat és a Magyar Műsorszóró Vállalat. Átalakulás után mindhárom részvénytársasággá vált, - utóbbi kettő: a MATÁV Rt. és az Antenna Hungária Rt. A kiinduló helyzet abszurditása a MATÁV távközlési szolgáltatásai tekintetében már pedig abból következett, hogy a retrográd érdekeket képviselő, és azokat a gyakorlatban megvalósító posztszocialista postás-lobby mesterségesen vissza-fogta a távközlési hálózat-fejlesztést és a távbeszélő állomások (lakástelefonok) létesítését, hiszen a hiányból kovácsolt tőkét, - a korrupciós osztogatás csakis addig virágozhatott, ameddig a telefonhoz jutás kiváltságnak számított. A távközlés monopolhelyzetben lévő országos nagyvállalata a MATÁV Rt. volt, amely a telefonszolgáltatás magas fokú jövedelmezősége, illetve a „szétválási vagyon-osztozkodás” kedvező végeredménye ellenére 1-2 év alatt oly súlyosan eladósodott, hogy nyilvánvalóvá vált: önerőből képtelen a szükséges, és előtte álló technikai fejlesztések (rekonstrukció és modernizáció) finanszírozására, - a magyar állam pedig (szintén eladósodottsága okán) ezt nem vállalhatta fel. Nem kínálkozott más hosszú távú megoldás, mint a mielőbbi privatizáció, - külföldi tőke bevonásával. De addig még történt egy és más... 2. Rész: Siklós Csaba miniszter „párbaja” Pál László volt államtitkárral A magyarországi távközlés súlyosan negatív, poszt-szocialista örökségét fokozta, hogy a Németh-kormány - még a rendszerváltást megelőzően - kész helyzet elé állította az Antall-kormány közlekedési és hírközlési miniszterét, Siklós Csabát; azzal, hogy Pál László (volt államtitkár) áron alul értékesítette a vezeték-nélküli telefon-koncessziót (gyakorlatilag „a levegőt”) egy külföldi cégnek, amely ún. „NMT” analóg-jelű rendszerével a mai „GSM”-rendszer elődje lett volna. Siklós Csaba semmissé nyilvánította és felbontotta a tárgyi szerződést, amitől persze kitört a botrány! Az eset - parlamenti interpelláció is kötődött hozzá - széles körű nyilvánosságot kapott a korabeli sajtóban. Könyvemnek e részében meginterjúvolom Pál Lászlót, illetve Siklós Csabát, akik nyilatkoznak, és mindketten elmondják „saját” verziójukat... 3. Rész: Siklós Csaba menesztése, - a GSM botrány Antall József miniszterelnök 1993-ban leváltotta Siklós Csaba minisztert, és a helyére korábbi gazdasági-pénzügyi tanácsadóját, Dr. Schamschula Györgyöt nevezte ki miniszterré. Siklós Csaba „legsikamlósabb” örökségét a „GSM”, digitális telefon-koncesszió tenderkiírása képezte. Két vállalatra (konzorcium formájában), egyenként 12 millió USD-ért meg lehetett pályázni az országos GSM-szolgáltatást. A tenderkiíró - aki a szerződés jogszabályi hátterét írta elő - bizonyos Csapody úr (tanácsadója: a Salmon Brothers) volt, egyben a bíráló bizottság vezetője. Schamschula miniszter, megakasztva a folyamatot közbelépett és ár-licitet írt elő. Közölte, hogy annak adja a koncessziót, aki többet fizet... Az ügy tovább bonyolódott, mivel bizonyos Székely úr (Transelektro) a háttérben megegyezett Csapodyval, 24 millió USD árban. Schamschula miniszter utánajárt és megállapította, hogy ugyanez a privatizáció Görögországnak 300 millió USD, Lengyelországban pedig 200 millió USD bevételt eredményezett. Kálnoky-Kiss, a „limit-ár” poszt-szocialista kigondolója azzal magyarázta a 24 milliós (rendkívül olcsó) összeget, hogy: „azért adjuk olcsón, hogy ők majd olcsón számlázzanak.” A miniszter nem teketóriázott - kirúgta Kálnoky-Kisst... A továbbiakban bizonyos Bartha urat (Credit Schwiss First Boston) bízta meg az ügylet bonyolításával, de a tanácsadó hamar lemondta a megbízást, mert Székely (Transelektro) a háttérben már előzetesen „bekerítette”... Az újonnan megbízott Technoimpex Vállalat (Mátyás István) három hét alatt újra megszervezte a koncessziós tendert. Limit-árként 50 millió USD-t jelölt meg; közvetítői díjként lépcsőzetesen emelkedő hányadot kért az 50 millió USD feletti bevétel-részből. A tendert végül az U.S.West (Westel) amerikai cég és vele egy skandináv telefontársaság nyerte meg, a Technoimpex 15 milliós jutalékot kapott. Újabb botrány tört ki, hiszen Székelyék elestek „az előre levajazott” üzlettől... Ebben a részben Siklós Csabát és Schamschula Györgyöt interjúvolom meg. 4. Rész: Eladó a menyasszony!, - a MATÁV Rt. privatizációja A magyar országgyűlés a privatizációs törvényben (1992.) úgy rendelkezett, hogy a MATÁV Rt. - mint stratégiai fontosságú vállalat - többségi állami tulajdonban marad, amiből következett, hogy részvényei összértékének maximum a 49 %-át „érinthette” az állami vagyon kampányszerű privatizációja. (Emellett a MATÁV Rt. privatizációja egyébként sem „a profilgazda” Állami Vagyonügynökség, - hanem a szakmai felügyeletet ellátó Közlekedési és Hírközlési Minisztérium hatáskörébe tartozott.) A MATÁV Rt. gazdasági helyzete egyre romlott, minden kedvező örökséget feléltek; Krupanics Sándor gazdasági vezérigazgatóhelyettes hatalmas kölcsönökkel terhelte meg, s eladósította a céget. Gyors fejlesztésekre lett volna szükség, amire önerőből nem volt pénz. Ami a telefon-szolgáltatások gazdasági-politikai hátterét illeti; a postai lobby „korrupciós nyomása” ekkorra (1992-1993.) már megszűnt, - s mivel még mindig csak mindössze 900 ezer távbeszélő-állomás működött az országban: az elkeseredés és a „MATÁV Rt.-ellenes” politikai hangulat egyre jobban fokozódott. A helyi polgármesterek és a lobbyk összefogtak a telefont már évek óta hiába igénylőkkel, s bejelentették: ők maguk megcsinálják (bevezetik) maguknak a telefont, ha a MATÁV nem képes erre. Schamschula miniszter koncepciója az volt, hogy ahol ez a kívánság jogos és indokolt, s megvannak hozzá a gazdasági és a műszaki-technikai feltételek, ott engedélyezi a helyi kezdeményezés megvalósítását, hiszen részben ezzel is teher-mentesíthetők a MATÁV Rt. átmenetileg szűk beruházási lehetőségei, forrásai. A MATÁV felső vezetése (elsősorban Horváth Pál vezérigazgató) ellenállt, ezért a komplett vezetést le kellett váltani. Az ellenállás megtört, s így minden szubjektív akadály elhárult a MATÁV Rt. privatizációja, részvényeinek piacra-vitele elől. Schamschulát gyors, határozott intézkedései miatt „vadembernek” titulálták; sőt, amikor (miután az Első Pesti Telefontársaság megbukott) Bács-Kiskun megyében a francia Digitel-nek adta a koncesszió jogát: zsidó-bérencnek, amikor pedig Vác térségében ugyancsak a francia Digitel-nek (elsőre) nem, akkor antiszemitának kiáltották ki a minisztert... A vagyonértékelő cég a MATÁV Rt. 33 %-os tulajdonrészt képviselő részvény-csomagjának piaci-forgalmi értékét (a goodwill alapján) 200-300 millió USD-re becsülte (auditálta). A részvények értékesítése céljából kiírt nemzetközi tenderre francia, angol, amerikai, német és szingapuri befektetők jelentkeztek. Előzőleg Schamschula „meghirdette”, hogy azé lesz a tulajdon, aki a legtöbbet adja érte... A tenderbontás időpontjában a miniszter éppen Amerikában járt hivatalos úton; ám „minden eshetőségre” készen telefonon tájékoztatást kért az eredményről. Az előre meghatározott „prekoncepció” szerint ugyanis a U.S.West és a Deutsche Telecom (50-50 %-os) befektetői konzorciumának győzelmét várták. (Az USA nagykövete például „megkérdezte” Schamschulát: ugye ők nyernek?, - mire azt válaszolta: igen, ha a legtöbbet fizetik!) Mikor nyilvánvalóvá vált az USA-német konzorcium győzelme, - a francia és az angol nagykövet be akart menni Antall József miniszterelnökhöz „tiltakozni”; ám Schamschula ítéletet hirdetett... Az egyben ár-licitet is megvalósító tender eredményeként közel 1 milliárd USD-t kapott a magyar állam a MATÁV Rt. 33 %-os részvény-csomagjáért; az összeget pedig bent hagyta a MATÁV-ban, - illetve visszaforgatta, azért, hogy a MATÁV Rt. talpra álljon, és képes legyen megvalósítani a távközlés modernizációját. A négy éves korszakról Schamschula Györgyöt kérdezem; interjú formájában. 5. Rész: Lotz Károly miniszter leértékeli a MATÁV-ot Mint ismeretes: az 1994-es kormány-váltáskor Dr. Schamschula Györgyöt Lotz Károly követte a miniszteri székben. Minden tekintetben konjunktúra-helyzetet örökölt, - legalábbis ami a magyar távközlési piac, illetve a szolgáltatás minőségi állapotát illeti. A Horn-kormány felülvizsgálta (überelte) jogelődjének a stratégiai vállalatról, és annak privatizációjáról alkotott nézeteit, - és úgy döntött: eladja a MATÁV Rt. részvényei értékének újabb 33 %-át, amivel megszűnik a magyar állam többségi tulajdona, s a MATÁV Rt. 66 %-ban külföldi tulajdonná válik... A tárgyi (második ütemű) privatizáció meg is valósult: Lotz Károly minisztériuma jóval alacsonyabb áron értékesítette a MATÁV Rt. részvényeinek újabb 33 %-át, mint korábban Schamschula Györgyé, az első, meghatározó 33 %-ot! Pedig épp fordítva lett volna indokolt: (1) A MATÁV Rt. az előző négy évben felfejlődött, - a csőd-közeli állapotból korszerű, jövedelmezően gazdálkodó nagyvállalattá vált. (2) A többségi tulajdont megvalósító részvényvásárlás a nemzetközi gyakorlat szerint mindig magasabb áron történik, mint a kisebbségi tulajdont megvalósító vásárlás. - Mindkét tényből ugyanaz következik: noha a MATÁV-részvények árfolyama a piac törvényszerűségei szerint jelentősen megnőtt (hiszen feljavult a MATÁV Rt. üzleti értéke!), - Lotz Károly minisztériuma áron aluli értékesítést hajtott végre, amire nincsen magyarázat... A részhez kapcsolódó interjúban a miértről kérdezem az egykori minisztert. 6. Rész: Az Antenna Hungária Rt. példátlan története Mint a könyv szerzője, előre bocsátom, hogy - mint pénzügyi tanácsadó egyéni vállalkozó - az éppen aktuális vezérigazgatók tanácsadója voltam: 1996-ban Máté Istváné, majd 2000-ben László Gézáé. Miként ismeretes; a legnagyobb nemzeti vállalataink élete, menedzsmentjeik működése, tulajdonlásuk és gazdálkodásuk éppúgy - az éppen regnáló kormány által - „agyon-politizált”, amint a komplett társadalmi, illetve közélet. Nem lehet csodálkozni azon, ha a vállalatok legfelső irányításában is közvetlenül dominálnak a párt-érdekek. Az Antenna Hungária Rt. 1996-ban még meglehetős autonómiát élvezett; - ennek ellenére „szocialistának” lehetett mondani a vezetést, némi „nemzeti” beütéssel. (A „nemzeti” jelzőt itt és most a „kozmopolita” ellentéteként használom.) Máté István vezérigazgató azzal bízott meg, hogy készítsek komplex modernizációs és privatizációs koncepciót az Antenna Hungária Rt. átalakítására: univerzális távközlési vállalattá. Tudni kell, hogy miután a cég tevékenysége a műsorszóró vállalattá történt alakuláskor (lásd: a Magyar Posta szétválása, 1990-ben!) - a vezeték nélküli szolgáltatások leválasztásával - alapvetően a földi modulációjú televíziós és rádiós műsorok továbbítására és sugárzására, illetve az ezeket kiszolgáló hálózat üzemeltetésére zsugorodott; szűk üzleti esélyei, lehetőségei „monolitikussá”, erősen kormány-és költségvetés-függővé tették. Mint tudjuk, az állam rossz tulajdonos, - elsősorban azért, mert nincs üzleti-stratégiai koncepciója, „nem ért” a gazdálkodáshoz; így rugalmatlanul reagál a piac minden kihívására. Tipikusan ez volt a helyzet, és ez még ma is az Antenna Hungária Rt. - mint ún. „nemzeti stratégiai” távközlési vállalat - esetében; hiszen a négy évenként egymást váltó kormányok ellentétes elképzelései és „kézi vezérlései” két dolgot eredményeztek: (1) Több-tíz milliárd költségvetési forintot pumpáltak a társaságba, hogy mesterségesen fenntartsák a „jelentős” nemzeti távközlési vállalat illúzióját (ez a pénz mind elfolyt!). (2) Az A.H. Rt. „óriás-bébivé” fúvódott fel, ám voltaképpen nem történt semmi; a piac, az üzleti lehetőségek, a jövő pedig „elhúzott” a konzervált nemzeti illúzió felett... Az 1996-ban készített privatizációs koncepcióm lényege abban állt, hogy a céget szisztematikus korszerűsítés révén univerzális távközlési vállalattá fejlesztjük, s mint ilyet privatizáljuk; kormány-döntés szerint kisebbségi, vagy/majd többségi külföldi tulajdonlással, - befektetéssel, ami részvényvásárlás + tőke-injekció. Az A.H. menedzsmentje a Horn-kormány elé terjesztette a komplex koncepciót, amit az ülésén el is fogadott. Ám ekkor már közel voltunk az 1998. évi országgyűlési képviselő választásokhoz... 1997. végén az közvélemény-kutatások szerint az FKgP 20 % feletti népszerűségnek örvendett, ezért - mikor Torgyán József pártja tiltakozást jelentett be a „nemzeti” A.H. tervezett privatizációja ellen - a kormány elállt a terve megvalósításától... Az Orbán-kormány szintén csak számolatlanul tömte a pénzt a Részvénytársaságba (és vette ki belőle!), ám más nem történt... 7. Rész: Paradigma-váltás, amely csak eső után köpönyeg Ma, 2002-ben ott tartunk, hogy a MATÁV Rt. már 97 %-ban külföldi tulajdon, a vidéki (helyi) illetőségű telefon-hálózatok döntő többsége koncessziós alapon működik; akárcsak - az egyre magasabb frekvenciákon működő - mobil-telefon társaságok, illetve szolgáltatások. Magyar állami vállalatok (pl. MÁV, BKV, stb.) rendelkeznek ugyan jelentéktelen kisebbségi portfoliókkal külföldi tulajdonú táv-közlési társaságokban, - de ezek nem meghatározó piaci szereplők. Az Antenna Hungária Rt. pedig megmaradt anakronisztikus, felfújt nemzeti ereklyének... A magyar állam az Orbán-kormány időszakában már rádöbbent a távközlés és az informatika óriási nemzetközi és belpolitikai súlyára, befolyására és stratégiai jelentőségére (lásd: a „Stumpf-minisztérium” távközlési kezdeményezéseit!); sőt, a Medgyessy-kormány már külön távközlési minisztériumot hozott létre Kovács Kálmán miniszter vezetésével, - ám ezek a lépések csak a kiadásokat szaporítják. Miközben a magyar kormányok - az orruknál, illetve 4 évnél távolabbra már nem látva - eltaktikázták a jövőt; a világ hírközlése is nagyot változott... Elkésett a szemlélet-váltás; az állam már semmilyen vonatkozásban és mértékben nemhogy nem ura a helyzetnek, hanem egyenesen a kiszolgáltatottja, - teljes lett az eszmei zűrzavar, s a kormány már lényegében semmibe nem szólhat bele. A távközlési piac már véglegesen „önjáróvá” vált; noha jogilag már megszűnt a MATÁV Rt. törvényileg deklarált szolgáltatási monopóliuma, - de facto továbbra is fennáll. A monopolizált, s így távolról sem szabad-versenyes piacon legalábbis a magyar állam szempontjából kiszámíthatatlanul, befolyásolhatatlanul alakulnak az események; legfőképpen a piaci szereplők tulajdonosi szerkezete, és az árak... A távközlési szolgáltatások műszaki és tartalmi integrációja, a hírközlés és az informatika - hardver és szoftver - teljes körű fúziója abszolút váratlanul, vagyis felkészületlenül érte a magyar kormányzati szerveket; s mostanában derül fény arra, mennyire koncepció nélkül történt minden, legalábbis 1994. óta... Az internet és problémaköre már egy másik könyv cselekménye. Vác, 2002. november 1. Czike László A magyar távközlés privatizációjának igaz története - a MATÁV-tól Telefóniáig... Miss Telefónia hálószobatitkai (három és fél miniszteri interjúval) Írta: Czike László Vácon, 2002. őszén S Z I N O P S Z I S A mai, modern polgári társadalom globális struktúrájának növekedési hormonja a pénz, oxigénje pedig az információ. A XX. század technikai fejlődése alapvetően két meghatározó „bummot” hozott az infrastruktúra területén, - a közlekedésben, illetve a távközlésben. Vagyis előbb a helyváltoztatásban; majd mikor „kiderült”, nincs időnk minden üzleti vagy magán-akciónkban személyesen megjelenni, - a „közlekedés nélküli” információszerzésben, vagyis a telekommunikációban... Túlzás nélkül állíthatom, hogy a múlt század utolsó negyedében a világ veszélyes pályára lépett; az elektronizáció és a digitalizáció megteremtette az interaktív multimédia kézzelfogható lehetőségét, s ezzel totális egyeduralmát az információ előállításában, tárolásában, továbbításában és felhasználásában, ami még tovább „személyteleníti” üzleti kapcsolatainkat, hivatalos és magánéletünket. Valóságos kockázattá vált, hogy a technikai eszközök átveszik az uralmat az elővigyázatlan ember felett, - s valóban: a modern, a kor követelményeivel lépést tartó ember már képtelen lenne megszervezni és élni az életét televízió, mobiltelefon és PC, vagyis személyi számítógép használata nélkül. A közlekedési forradalom (az autó) egyrészt hihetetlenül megnövelte az ember mozgásterét, mozgási szabadságát; másrészt - részben „átvéve” a test izmainak szerepét - elkorcsosította a test fizikai teljesítőképességét. A telekommunikációs forradalom valóságos „információ-robbanást” idézett elő; miáltal hihetetlenül megnőtt az emberi agy potenciális befogadó-, illetve akció-képessége, - másrészt viszont a számítógép használata részben el is korcsosította az ember agyi izmait, hiszen aki mindent a PC-jével végeztet el, lassan elfelejti az egyszeregyet is... De az elmúlt évtizedekben végbement egy újszerű folyamat is, amelyet röviden az elektronikus telekommunikációs szolgáltatások integrációjának nevezhetünk. Ez azt jelenti, hogy a digitalizáció megteremtette az eddig különálló szolgáltatások hálózatai és funkciói összekapcsolásának konkrét gyakorlati lehetőségét, ami egy egységes, sokfunkciós, összefüggő rendszert eredményezett, - másrészt merőben újszerű technológiák kigondolását és alkalmazását tette lehetővé. Arról van szó, hogy nincs többé külön rádió, külön televízió, külön telefon, külön információ-közlés és feldolgozás (tárolás, lehívás, elemzés, értékelés, stb.), - egységes rendszerű telekommunikáció van, amelynek eddigi legmagasabb vívmánya az internet, az információs szupersztráda, a világháló, melyben az összes eddigi szolgáltatás, azok bármelyike egyben, egyszerre (egyidejűleg) valósítható meg. A számítógépünk monitorján filmet nézhetünk, interneten levelezhetünk, könyvet olvashatunk, vásárolhatunk, zenés és képes üdvözletet küldhetünk egymásnak, nézhetjük bármelyik televízió műsorát, hallgathatunk zenét, s mobiltelefonunkon bármilyen banki tranzakciót is végrehajthatunk; sőt, tőzsdei híreket olvashatunk, tévét nézhetünk, vagy a „videofonon” láthatjuk is, akivel telefonon beszélgetünk. Ezt az új „világot”, amelynek a technikai alapja (mint hardver) az integrált tele-kommunikációs rendszer (hálózat), lényegi tartalma (mint szoftver) pedig az ilyen vagy olyan információ, - Telefóniának nevezzük, ami az emberiség új korszaka. Könyvemben azt az izgalmas privatizációs folyamatot igyekszem bemutatni, ami Magyarországon 1990. és 1998. között ment végbe; s a legfejlettebb európai országokhoz képest jelentős fáziskéséssel ugyan, de mára mégis létrehozta azt az eszközrendszert, amely technikailag nélkülözhetetlen Magyarország számára az úniós belépés telekommunikációs követelmény-szintjének a teljesítéséhez. Vázolom a rendszerváltáskor (1990.) örökölt állapot elmaradottságát; honnan is indult a modernizációs folyamat, - majd rátérek a privatizáció történetére, melyet a leglényegesebb tények, adatok ismertetése mellett koncepciók ütköztetésével, szakmai és személyes konfliktusok elbeszélésével „teszek izgalmassá”; három és „fél” miniszterrel készített interjúk révén. Az alaphelyzet a későbbi ipari („félig távközlési”) miniszter, Pál László és az Antall-kormány közlekedési és hírközlési minisztere, Siklós Csaba közötti szakmai konfliktussal indul, majd „kiteljesedik”. Célom lehetőség szerint minden tekintetben a szakmai (objektív) igazság feltárása és megismertetése; természetesen a szubjektív körülmények (indítékok) teszik igazán színessé a történetet, amelyet a miniszteri mélyinterjúk reprezentálnak. 1. Rész: A korrupciós lobby-érdekek abszurditása A rendszerváltás pillanatában a telefon-szolgáltatást országosan a Magyar Posta, állami nagyvállalat bonyolította le, amely tulajdonképpen három nagyvállalati tevékenység-komplexumot foglalt magában: (1) a klasszikus postaszolgálatot, (2) a vezetékes távközlést és (3) a vezeték nélküli hírközlési szolgáltatásokat. Ahhoz, hogy tiszta profilú, versenyképes társaságok jöjjenek létre, - három külön részre osztották a Magyar Postát, ezekből alakult a három nagyvállalat: a Magyar Posta, a Magyar Távközlési Vállalat és a Magyar Műsorszóró Vállalat. Átalakulás után mindhárom részvénytársasággá vált, - utóbbi kettő: a MATÁV Rt. és az Antenna Hungária Rt. A kiinduló helyzet abszurditása a MATÁV távközlési szolgáltatásai tekintetében már pedig abból következett, hogy a retrográd érdekeket képviselő, és azokat a gyakorlatban megvalósító posztszocialista postás-lobby mesterségesen vissza-fogta a távközlési hálózat-fejlesztést és a távbeszélő állomások (lakástelefonok) létesítését, hiszen a hiányból kovácsolt tőkét, - a korrupciós osztogatás csakis addig virágozhatott, ameddig a telefonhoz jutás kiváltságnak számított. A távközlés monopolhelyzetben lévő országos nagyvállalata a MATÁV Rt. volt, amely a telefonszolgáltatás magas fokú jövedelmezősége, illetve a „szétválási vagyon-osztozkodás” kedvező végeredménye ellenére 1-2 év alatt oly súlyosan eladósodott, hogy nyilvánvalóvá vált: önerőből képtelen a szükséges, és előtte álló technikai fejlesztések (rekonstrukció és modernizáció) finanszírozására, - a magyar állam pedig (szintén eladósodottsága okán) ezt nem vállalhatta fel. Nem kínálkozott más hosszú távú megoldás, mint a mielőbbi privatizáció, - külföldi tőke bevonásával. De addig még történt egy és más... 2. Rész: Siklós Csaba miniszter „párbaja” Pál László volt államtitkárral A magyarországi távközlés súlyosan negatív, poszt-szocialista örökségét fokozta, hogy a Németh-kormány - még a rendszerváltást megelőzően - kész helyzet elé állította az Antall-kormány közlekedési és hírközlési miniszterét, Siklós Csabát; azzal, hogy Pál László (volt államtitkár) áron alul értékesítette a vezeték-nélküli telefon-koncessziót (gyakorlatilag „a levegőt”) egy külföldi cégnek, amely ún. „NMT” analóg-jelű rendszerével a mai „GSM”-rendszer elődje lett volna. Siklós Csaba semmissé nyilvánította és felbontotta a tárgyi szerződést, amitől persze kitört a botrány! Az eset - parlamenti interpelláció is kötődött hozzá - széles körű nyilvánosságot kapott a korabeli sajtóban. Könyvemnek e részében meginterjúvolom Pál Lászlót, illetve Siklós Csabát, akik nyilatkoznak, és mindketten elmondják „saját” verziójukat... 3. Rész: Siklós Csaba menesztése, - a GSM botrány Antall József miniszterelnök 1993-ban leváltotta Siklós Csaba minisztert, és a helyére korábbi gazdasági-pénzügyi tanácsadóját, Dr. Schamschula Györgyöt nevezte ki miniszterré. Siklós Csaba „legsikamlósabb” örökségét a „GSM”, digitális telefon-koncesszió tenderkiírása képezte. Két vállalatra (konzorcium formájában), egyenként 12 millió USD-ért meg lehetett pályázni az országos GSM-szolgáltatást. A tenderkiíró - aki a szerződés jogszabályi hátterét írta elő - bizonyos Csapody úr (tanácsadója: a Salmon Brothers) volt, egyben a bíráló bizottság vezetője. Schamschula miniszter, megakasztva a folyamatot közbelépett és ár-licitet írt elő. Közölte, hogy annak adja a koncessziót, aki többet fizet... Az ügy tovább bonyolódott, mivel bizonyos Székely úr (Transelektro) a háttérben megegyezett Csapodyval, 24 millió USD árban. Schamschula miniszter utánajárt és megállapította, hogy ugyanez a privatizáció Görögországnak 300 millió USD, Lengyelországban pedig 200 millió USD bevételt eredményezett. Kálnoky-Kiss, a „limit-ár” poszt-szocialista kigondolója azzal magyarázta a 24 milliós (rendkívül olcsó) összeget, hogy: „azért adjuk olcsón, hogy ők majd olcsón számlázzanak.” A miniszter nem teketóriázott - kirúgta Kálnoky-Kisst... A továbbiakban bizonyos Bartha urat (Credit Schwiss First Boston) bízta meg az ügylet bonyolításával, de a tanácsadó hamar lemondta a megbízást, mert Székely (Transelektro) a háttérben már előzetesen „bekerítette”... Az újonnan megbízott Technoimpex Vállalat (Mátyás István) három hét alatt újra megszervezte a koncessziós tendert. Limit-árként 50 millió USD-t jelölt meg; közvetítői díjként lépcsőzetesen emelkedő hányadot kért az 50 millió USD feletti bevétel-részből. A tendert végül az U.S.West (Westel) amerikai cég és vele egy skandináv telefontársaság nyerte meg, a Technoimpex 15 milliós jutalékot kapott. Újabb botrány tört ki, hiszen Székelyék elestek „az előre levajazott” üzlettől... Ebben a részben Siklós Csabát és Schamschula Györgyöt interjúvolom meg. 4. Rész: Eladó a menyasszony!, - a MATÁV Rt. privatizációja A magyar országgyűlés a privatizációs törvényben (1992.) úgy rendelkezett, hogy a MATÁV Rt. - mint stratégiai fontosságú vállalat - többségi állami tulajdonban marad, amiből következett, hogy részvényei összértékének maximum a 49 %-át „érinthette” az állami vagyon kampányszerű privatizációja. (Emellett a MATÁV Rt. privatizációja egyébként sem „a profilgazda” Állami Vagyonügynökség, - hanem a szakmai felügyeletet ellátó Közlekedési és Hírközlési Minisztérium hatáskörébe tartozott.) A MATÁV Rt. gazdasági helyzete egyre romlott, minden kedvező örökséget feléltek; Krupanics Sándor gazdasági vezérigazgatóhelyettes hatalmas kölcsönökkel terhelte meg, s eladósította a céget. Gyors fejlesztésekre lett volna szükség, amire önerőből nem volt pénz. Ami a telefon-szolgáltatások gazdasági-politikai hátterét illeti; a postai lobby „korrupciós nyomása” ekkorra (1992-1993.) már megszűnt, - s mivel még mindig csak mindössze 900 ezer távbeszélő-állomás működött az országban: az elkeseredés és a „MATÁV Rt.-ellenes” politikai hangulat egyre jobban fokozódott. A helyi polgármesterek és a lobbyk összefogtak a telefont már évek óta hiába igénylőkkel, s bejelentették: ők maguk megcsinálják (bevezetik) maguknak a telefont, ha a MATÁV nem képes erre. Schamschula miniszter koncepciója az volt, hogy ahol ez a kívánság jogos és indokolt, s megvannak hozzá a gazdasági és a műszaki-technikai feltételek, ott engedélyezi a helyi kezdeményezés megvalósítását, hiszen részben ezzel is teher-mentesíthetők a MATÁV Rt. átmenetileg szűk beruházási lehetőségei, forrásai. A MATÁV felső vezetése (elsősorban Horváth Pál vezérigazgató) ellenállt, ezért a komplett vezetést le kellett váltani. Az ellenállás megtört, s így minden szubjektív akadály elhárult a MATÁV Rt. privatizációja, részvényeinek piacra-vitele elől. Schamschulát gyors, határozott intézkedései miatt „vadembernek” titulálták; sőt, amikor (miután az Első Pesti Telefontársaság megbukott) Bács-Kiskun megyében a francia Digitel-nek adta a koncesszió jogát: zsidó-bérencnek, amikor pedig Vác térségében ugyancsak a francia Digitel-nek (elsőre) nem, akkor antiszemitának kiáltották ki a minisztert... A vagyonértékelő cég a MATÁV Rt. 33 %-os tulajdonrészt képviselő részvény-csomagjának piaci-forgalmi értékét (a goodwill alapján) 200-300 millió USD-re becsülte (auditálta). A részvények értékesítése céljából kiírt nemzetközi tenderre francia, angol, amerikai, német és szingapuri befektetők jelentkeztek. Előzőleg Schamschula „meghirdette”, hogy azé lesz a tulajdon, aki a legtöbbet adja érte... A tenderbontás időpontjában a miniszter éppen Amerikában járt hivatalos úton; ám „minden eshetőségre” készen telefonon tájékoztatást kért az eredményről. Az előre meghatározott „prekoncepció” szerint ugyanis a U.S.West és a Deutsche Telecom (50-50 %-os) befektetői konzorciumának győzelmét várták. (Az USA nagykövete például „megkérdezte” Schamschulát: ugye ők nyernek?, - mire azt válaszolta: igen, ha a legtöbbet fizetik!) Mikor nyilvánvalóvá vált az USA-német konzorcium győzelme, - a francia és az angol nagykövet be akart menni Antall József miniszterelnökhöz „tiltakozni”; ám Schamschula ítéletet hirdetett... Az egyben ár-licitet is megvalósító tender eredményeként közel 1 milliárd USD-t kapott a magyar állam a MATÁV Rt. 33 %-os részvény-csomagjáért; az összeget pedig bent hagyta a MATÁV-ban, - illetve visszaforgatta, azért, hogy a MATÁV Rt. talpra álljon, és képes legyen megvalósítani a távközlés modernizációját. A négy éves korszakról Schamschula Györgyöt kérdezem; interjú formájában. 5. Rész: Lotz Károly miniszter leértékeli a MATÁV-ot Mint ismeretes: az 1994-es kormány-váltáskor Dr. Schamschula Györgyöt Lotz Károly követte a miniszteri székben. Minden tekintetben konjunktúra-helyzetet örökölt, - legalábbis ami a magyar távközlési piac, illetve a szolgáltatás minőségi állapotát illeti. A Horn-kormány felülvizsgálta (überelte) jogelődjének a stratégiai vállalatról, és annak privatizációjáról alkotott nézeteit, - és úgy döntött: eladja a MATÁV Rt. részvényei értékének újabb 33 %-át, amivel megszűnik a magyar állam többségi tulajdona, s a MATÁV Rt. 66 %-ban külföldi tulajdonná válik... A tárgyi (második ütemű) privatizáció meg is valósult: Lotz Károly minisztériuma jóval alacsonyabb áron értékesítette a MATÁV Rt. részvényeinek újabb 33 %-át, mint korábban Schamschula Györgyé, az első, meghatározó 33 %-ot! Pedig épp fordítva lett volna indokolt: (1) A MATÁV Rt. az előző négy évben felfejlődött, - a csőd-közeli állapotból korszerű, jövedelmezően gazdálkodó nagyvállalattá vált. (2) A többségi tulajdont megvalósító részvényvásárlás a nemzetközi gyakorlat szerint mindig magasabb áron történik, mint a kisebbségi tulajdont megvalósító vásárlás. - Mindkét tényből ugyanaz következik: noha a MATÁV-részvények árfolyama a piac törvényszerűségei szerint jelentősen megnőtt (hiszen feljavult a MATÁV Rt. üzleti értéke!), - Lotz Károly minisztériuma áron aluli értékesítést hajtott végre, amire nincsen magyarázat... A részhez kapcsolódó interjúban a miértről kérdezem az egykori minisztert. 6. Rész: Az Antenna Hungária Rt. példátlan története Mint a könyv szerzője, előre bocsátom, hogy - mint pénzügyi tanácsadó egyéni vállalkozó - az éppen aktuális vezérigazgatók tanácsadója voltam: 1996-ban Máté Istváné, majd 2000-ben László Gézáé. Miként ismeretes; a legnagyobb nemzeti vállalataink élete, menedzsmentjeik működése, tulajdonlásuk és gazdálkodásuk éppúgy - az éppen regnáló kormány által - „agyon-politizált”, amint a komplett társadalmi, illetve közélet. Nem lehet csodálkozni azon, ha a vállalatok legfelső irányításában is közvetlenül dominálnak a párt-érdekek. Az Antenna Hungária Rt. 1996-ban még meglehetős autonómiát élvezett; - ennek ellenére „szocialistának” lehetett mondani a vezetést, némi „nemzeti” beütéssel. (A „nemzeti” jelzőt itt és most a „kozmopolita” ellentéteként használom.) Máté István vezérigazgató azzal bízott meg, hogy készítsek komplex modernizációs és privatizációs koncepciót az Antenna Hungária Rt. átalakítására: univerzális távközlési vállalattá. Tudni kell, hogy miután a cég tevékenysége a műsorszóró vállalattá történt alakuláskor (lásd: a Magyar Posta szétválása, 1990-ben!) - a vezeték nélküli szolgáltatások leválasztásával - alapvetően a földi modulációjú televíziós és rádiós műsorok továbbítására és sugárzására, illetve az ezeket kiszolgáló hálózat üzemeltetésére zsugorodott; szűk üzleti esélyei, lehetőségei „monolitikussá”, erősen kormány-és költségvetés-függővé tették. Mint tudjuk, az állam rossz tulajdonos, - elsősorban azért, mert nincs üzleti-stratégiai koncepciója, „nem ért” a gazdálkodáshoz; így rugalmatlanul reagál a piac minden kihívására. Tipikusan ez volt a helyzet, és ez még ma is az Antenna Hungária Rt. - mint ún. „nemzeti stratégiai” távközlési vállalat - esetében; hiszen a négy évenként egymást váltó kormányok ellentétes elképzelései és „kézi vezérlései” két dolgot eredményeztek: (1) Több-tíz milliárd költségvetési forintot pumpáltak a társaságba, hogy mesterségesen fenntartsák a „jelentős” nemzeti távközlési vállalat illúzióját (ez a pénz mind elfolyt!). (2) Az A.H. Rt. „óriás-bébivé” fúvódott fel, ám voltaképpen nem történt semmi; a piac, az üzleti lehetőségek, a jövő pedig „elhúzott” a konzervált nemzeti illúzió felett... Az 1996-ban készített privatizációs koncepcióm lényege abban állt, hogy a céget szisztematikus korszerűsítés révén univerzális távközlési vállalattá fejlesztjük, s mint ilyet privatizáljuk; kormány-döntés szerint kisebbségi, vagy/majd többségi külföldi tulajdonlással, - befektetéssel, ami részvényvásárlás + tőke-injekció. Az A.H. menedzsmentje a Horn-kormány elé terjesztette a komplex koncepciót, amit az ülésén el is fogadott. Ám ekkor már közel voltunk az 1998. évi országgyűlési képviselő választásokhoz... 1997. végén az közvélemény-kutatások szerint az FKgP 20 % feletti népszerűségnek örvendett, ezért - mikor Torgyán József pártja tiltakozást jelentett be a „nemzeti” A.H. tervezett privatizációja ellen - a kormány elállt a terve megvalósításától... Az Orbán-kormány szintén csak számolatlanul tömte a pénzt a Részvénytársaságba (és vette ki belőle!), ám más nem történt... 7. Rész: Paradigma-váltás, amely csak eső után köpönyeg Ma, 2002-ben ott tartunk, hogy a MATÁV Rt. már 97 %-ban külföldi tulajdon, a vidéki (helyi) illetőségű telefon-hálózatok döntő többsége koncessziós alapon működik; akárcsak - az egyre magasabb frekvenciákon működő - mobil-telefon társaságok, illetve szolgáltatások. Magyar állami vállalatok (pl. MÁV, BKV, stb.) rendelkeznek ugyan jelentéktelen kisebbségi portfoliókkal külföldi tulajdonú táv-közlési társaságokban, - de ezek nem meghatározó piaci szereplők. Az Antenna Hungária Rt. pedig megmaradt anakronisztikus, felfújt nemzeti ereklyének... A magyar állam az Orbán-kormány időszakában már rádöbbent a távközlés és az informatika óriási nemzetközi és belpolitikai súlyára, befolyására és stratégiai jelentőségére (lásd: a „Stumpf-minisztérium” távközlési kezdeményezéseit!); sőt, a Medgyessy-kormány már külön távközlési minisztériumot hozott létre Kovács Kálmán miniszter vezetésével, - ám ezek a lépések csak a kiadásokat szaporítják. Miközben a magyar kormányok - az orruknál, illetve 4 évnél távolabbra már nem látva - eltaktikázták a jövőt; a világ hírközlése is nagyot változott... Elkésett a szemlélet-váltás; az állam már semmilyen vonatkozásban és mértékben nemhogy nem ura a helyzetnek, hanem egyenesen a kiszolgáltatottja, - teljes lett az eszmei zűrzavar, s a kormány már lényegében semmibe nem szólhat bele. A távközlési piac már véglegesen „önjáróvá” vált; noha jogilag már megszűnt a MATÁV Rt. törvényileg deklarált szolgáltatási monopóliuma, - de facto továbbra is fennáll. A monopolizált, s így távolról sem szabad-versenyes piacon legalábbis a magyar állam szempontjából kiszámíthatatlanul, befolyásolhatatlanul alakulnak az események; legfőképpen a piaci szereplők tulajdonosi szerkezete, és az árak... A távközlési szolgáltatások műszaki és tartalmi integrációja, a hírközlés és az informatika - hardver és szoftver - teljes körű fúziója abszolút váratlanul, vagyis felkészületlenül érte a magyar kormányzati szerveket; s mostanában derül fény arra, mennyire koncepció nélkül történt minden, legalábbis 1994. óta... Az internet és problémaköre már egy másik könyv cselekménye. Vác, 2002. november 1. Czike László

 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak